27.2.2005

U. Saresman busseja

U. Saresma oli Sulkavalla ja Sulkavan ympäristössä toiminut linja-autoliikennöitsijä. Yrityksen perustanut Uuno Saresma aloitti linja-autoliikenteen jo vuonna 1928. Yritys haettiin konkurssiin vuonna 2003, ja lopulta Savonlinja Oy osti U. Saresman koko liiketoiminnan joulukuussa 2003.

Kaupassa Savonlinjalle siirtyivät kokonaisuudessaan toimiluvat, henkilökunta, reitit ja myös bussikalusto. Savonlinjan liikenneneuvos Honkasen mukaan kauppaa oli hierottu jo 2,5 vuotta. Pian kaupan vahvistamisen jälkeen Savonlinja alkoi liikennöidä Saresman entisiä vuoroja omalla kalustollaan.

Saresman vakiovuoroliikenne ei ainakaan Mikkelin ympäristössä vaikuttanut kovin kannattavalta, vuoroja ajettiin vanhalla bussikalustolla ja matkustajia oli useimmiten vähän. Liikenne oli kuitenkin sikäli kattavaa, että Saresma ajoi useimpia Mikkelin suunnan vakiovuorojaan myös viikonloppuisin. Vuorojen siirryttyä Savonlinjalle se karsi piakkoin Saresman linjaliikennettä ja vähensi varsinkin viikonloppuina ajettuja vuoroja.

Saresman vanha kalusto pysyi kaupan jälkeen vielä jonkin aikaa liikenteessä, Honkanen totesi Saresman bussien olevan vanhempia kuin keskimäärin liikenteessä olevat, ja Savonlinja tulee melko pian korvaamaan ne uudemmalla kalustolla. Joskin löytyypä Savonlinjaltakin suunnilleen saman ikäistä kalustoa. Kauppahintaa ei kerrottu.

Uuno Saresma aloitti linja-autoliikenteen jo vuonna 1928. Saresman korjaamohallit Sulkavalla jäävät toistaiseksi Saresman nimiin, aiemmin yhtiö on huoltanut omat bussinsa siellä.

U. Saresman bussi #9, AFM-991, Volvo B9M / Ajokki Victor Mikkelin linja-autoasemalla marraskuussa 2003.

HPIM0X4. U. Saresma #9

HPIM0235. U. Saresma #9


Saresman bussi #4, MEU-504, Volvo B9M / Kutter 9 Mikkelissä, lähdössä Anttolan, Puumalan ja Sulkavan kautta Savonlinnaan marraskuussa 2003.

HPIM0286. U. Saresma nro 4

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Saresmalla ei varmastikaan ollut kovin ruusuisia tulevaisuuden mahdollisuuksiakaan. Sulkava keskuspaikkana, reitit lähinnä sieltä Mikkelin ja Savonlinnan suuntiin ja Sulkavan peräkylille, ei suurta väestöpohjaa ja yksityisautojen yleistyminen sekä maaseudun jatkuva väestökato. Ei se juuri anna mahdollisuutta investoida uuteen kalustoon. Saresmalle tuloja antoivat myös (lähinnä eläkeläisten) tilausmatkat, joskus kauaskin.

Kuten monesti pienyrittäjän kohdalla, ei Saresmallakaan seuraava sukupolvi tainnut olla alan jatkamisesta kiinnostunutta.

Saresmasta on Sulkavalla vielä jäljellä vanha huoltoasema-talli-kombinaatio kylältä rantatietä Juvan-Savonlinna tien suuntaan lähdettäessä.