20.6.2005

Lahden rautatieasema jo 70-vuotias

HPIM2913. Lahden asema
Lahden asema - isompi kuva.

Lahden rautatieasema juhlii kesäkuussa 2005 70-vuotista taivaltaan. VR:n arkkitehti Thure Hellströmin suunnittelema Lahden nykyinen rautatieasema vihittiin käyttöön 17.6.1935. Asema on järjestyksessään kolmas, 1870-luvun alussa valmistunut ensimmäinen asema paloi oltuaan käytössä vasta muutaman vuoden. 1874 valmistunut uusi asemarakennus palveli nykyisen valmistumiseen asti. Tämä asemarakennus on ilmeisesti purettu tai siirretty toisaalle? Ainakaan muistaakseni nykyisen aseman läheisyydessä ei ole toista, vanhempaa asemarakennusta.

Rautatieaseman läheinen, Vesijärvenkadun toisella puolella oleva, puiston ympäröimä rakennus on 1912 valmistunut asemapäällikön talo. Molemmat rautatierakennukset on arvotettu maakunnallisesti merkittäviksi kulttuurihistoriallisiksi kohteiksi.

Kesällä 2005 Lahden asema-alue on suurten muutostöiden kohteena. Aseman laiturit korotetaan ja raidejärjestelyjä muutetaan syksyllä 2006 käyttöön otettavan oikoradan vuoksi. Uudet asemalaiturit katetaan, ja laitureiden kulkureittejä ja asematunnelia uudistetaan. Nykyiset asematunnelista laitureille vievät portaat ovat jyrkät ja ruuhkautuvat helposti.

Lahden rautatieaseman Kouvolan puoleisia raiteita.
HPIM2062. Lahti ennen

Lisää aiheesta: Lähijuna Lahden asemalla elokuussa 2004.

Kuvia pohjoisosan portaikoista kesäkuussa 2005 graffitiblogissa. Osa 2.

Merkintä lisätty blogin arkistoon huhtikuussa 2008, samalla poimittu rautatieaseman tiedot Matkaan-lehden 6/2005 artikkelista.

Ei kommentteja: