3.6.2005

Lomapassimatka Pieksämäki-Joensuu-Tikkurila

2.6.2005. Rivakka aamu. Polkaisin vauhdilla rautatieasemalle ja ostin Lomapassin.

10:54 Mikkeli, IC71
Viimeinen vaunu, jossa menin tyhjään tupakkahyttiin, ihan junan loppuun. Tupakalla käväisi englantia puhunut nainen, jouduin pyytelemään tulta. Käväisin piakkoin ostamassa ravintolavaunusta tulitikut, kun siellä ei muitakaan tulentekovälineitä myyty. Tikutkin vasta iän kysymisen jälkeen.

Ravintolavaunu oli pikajunan sellainen, ja aiempi kaksikerrosvaunu oli IC2-juniin tehty sisältäen siis konduktöörin tilat ja kärrymyynnin kylmätilat kaksikerrosjunia varten. Tavallisissa IC-junissa ei kärrymyyntiä enää noin pariin vuoteen ole harrastettu. IC71-junassa oli 6 vaunua.
11:37 Pieksämäki

Haukivuoren aseman laitureita. Suurenna kuvaa.

HPIM3202. Haukivuoren laituri


Taajamajuna Pieksämäeltä Joensuuhun Pieksämäellä, raiteella 6. Isompi kuva.

HPIM3204. Taajamajuna Pieksämäellä, lähdössä Joensuuhun


11:47 Pieksämäki H851, vaununa 23522 EFit
Jäin viimeiseen, konduktööri- ja matkatavaraosastolliseen vaunuun. Tilaa junassa oli kiitettävästi.

Raiteita Huutokoskella. Isompi kuva.

HPIM3208. Huutokosken raiteita


Savonlinnaan ja Joensuuhun vievien ratojen risteys Huutokoskella.

HPIM3212, 020605


Varkauden jälkeen on pieniä kolkuttavia pätkiä ja hienoja järvimaisemia, 30 km/h rajoitus sulkujen / kanavan kohdalla.

Maisemaa Varkauden jälkeen.

HPIM3219, 020605


Vihtarissa odoteltiin vastaantulevaa, hieman myöhässä olevaa H852 -junaa. Uskaltauduin mainitsemaan konduktöörinaiselle että voisin ottaa muutaman kuvan, hän ohjasi aseman puolelle ja jäi itse päivystämään toisen puolen ovelle odotellen vastaantulevaa junaa. Harmi, etten tajunnut junakohtaamista ja otin vain pari kuvaa ja kiirehdin takaisin sisälle. Ulkona olisi ehtinyt kierrellä vaikka miten, juna kun saapui 13:06 ja lähti vasta 13:14. Vastaantulleessa junassa oli myös kolme sinistä vaunua.

Taajamajuna Vihtarin asemalla. Isompi kuva.

HPIM3232. Taajamajuna Vihtarin asemalla


Juna tuntui liikkuvan erityisen rivakkaa vauhtia, varmaan myöhästymisestä johtuen. Joensuun lähestyessä menin katsomaan junan takaikkunasta ja juttelin konduktöörin sitten siinä kuvaamisesta ja digikuvien hankalasta säilyttämisestä. Hän kysäisi, olinko jo kiskobussiin ehtinyt tutustua, kerroin että en, ja tärkeämpää olikin nyt ehtiä kuvaamaan tätä vanhempaa kalustoa ja ratojakin, kun kiskobussista ei ratoja sitten kuvaillakaan yhtä helposti. Kuulemma se voi sieltäkin joskus olla mahdollista takaohjaamon kautta.

13:55 Joensuu. Keskustassa ja levykaupassa käväisyn jälkeen kiirehdin Joensuu-Helsinki -pikajunaan.

Pikajuna P10 Joensuun asemalla. Isompi kuva.

HPIM3240. Pikajuna Joensuussa

Asemalla tehtiin ratatöitä, raiteella 5 seisoi Helsingistä saapunut IC3 matkustajien kanssa. Vaihdetöiden vuoksi juna ei päässyt tuloraiteelle, joten matkustajat joutuivat odottelemaan junassa. Ymmärrettävä juttu, mutta moni siinä junassa ollut muistanee VR:n kyseisestä älyttömyydestä tulevaisuudessa. Juna seisoo asemalla vartin, muttei matkustajia päästetä ulos kun kohdalla ei ole laituria. Kolmen aikoihin IC3 veturinvaihtelun jälkeen jatkoi aseman pohjoispuolelle ja peruutti sieltä sitten kakkosraiteelle ja matkustajat pääsivät lopulta pois junasta.


15:00 Joensuu, P10
Tämäkin juna poistui asemalta peruuttamalla sillalle, missä suunta vaihtui oikeaksi ja asema ohitettiin varikkoa lähempänä olevien raiteiden kautta. Istuin viimeisessä vaunussa, sen loppupään neljän istuttavilla paikoilla. Mietin että ehkä Joensuussa törmää johonkuhun tuttuun sattumalta, ja Ossi osuikin samaan junanvaunuun. Provinssista juteltiin ja muustakin jonkin aikaa, mukava oli törmätä.

- Hammaslahden asema.
- Onkamon rautatieasema
- Saaren seisake huhtikuussa 2005.

Saaren seisake.

HPIM3267, 020605


Pikajunat kohtaavat Parikkalan asemalla, kuvat erillisenä merkintänä.

Rautjärven ja Imatran väliä oli ratatöitä, Imatralta ja Joutsenosta lähdettiin taas vartti myösähhä. Lauritsalan kohdalla pusikosta juoksi radalle pari pikkupoikaa jonkin aseennäköisen jutun kanssa. Loppumatkalle itselläni ei ollut suunnitelmaa enkä mitään soveltuvaa lisäreissua keksinyt.

Lahti, vasemmalla Tolstoi-juna Moskovaan.

HPIM3288, 020605


20:09 (20:19) Tikkurila.

Loppumatka Tikkurilasta Mikkeliin.

Ei kommentteja: