2.1.2006

Visiitti Mikkelistä Iisalmelle

Eit-vaunun etsintämatka Mikkelistä Iisalmelle 30.12.2005, matkaan liittyvine oheisasioineen. HPIM7662. Pikajunan eteisessä

Kävelin talvisen pimeässä aamussa seitsemältä Urpolasta rautatieasemalle, mukanani piakkoin vanhentuvia lounasseteleitä. Eivät käyneet lähi-Nesteellä, eikä keskustassa ollut vielä auki mikään paikka, missä olisi voinut käydä kokeilemassa. Asemakahviossakaan eivät kelvanneet, mutta ostin silti matkaevääksi viinerin kun olivat vielä kuumia. Niin kuumia, että mukava myyjänainen pakkasi viinerin muoviin ja antoi muutaman paperin mukaan ja silti kättä lämmitti, käsineiden läpi. Taajamajuna ehti huristella eteläreunan tasoristeyksen yli ensin.

7.17 Mikkeli, raide 2, H701. Junasta jäi pois kymmenkunta matkustajaa, saman verran nousi tilalle. Oma nousemiseni oli hankalaa, lähin ovi oli jäässä ja viineri kourassa aukipotkiminen hankalaa. Konduktöörisetä auttoi, mutta katsoi hieman kuin avutonta typerystä. Viereiselle raiteelle tulleessa Pendolinossa laskin olleen noin 25 matkustajaa, osin mukaanlukien Mikkelistä tulleet. Nousin toiseksi viimeiseen vaunuun, malliltaan Eip #23150 vm. 1978, viimeisenä vaununa oli Ein #23172.

Haukivuorelta tuli ainakin yksi matkustaja, ketään ei jäänyt. Ykkösraidetta oli ajettu jollain kiskokulkuneuvolla. Juna kiihdytti hitaasti ja täristen, vaununi oli tyhjä, janotti muttei ollut mitään juotavaa. Janoon ei auttanut sämpylän ja kuuman viinerin syöminenkään, eikä ravintolavaunukaan ole auki vaikka sellainen tässä junassa onkin mukana. Onneksi Pieksämäellä on kummallinen varttitunnin pysähdys, joten hyppäsin siellä junasta ulos ja menin asemahalliin juotavaa katselemaan. Matkahuollon kioski oli auki, asioimassa oli pitempään kioskilla viihtynyt mummeli. Lopulta sain pienen Vital-mehun. HPIM7664. Tyhjä ravintolavaunu

Kiirehdin takaisin junaan, nousin nyt vanhaan ykkösluokan vaunuun jossa oli muutama matkustajakin. Käväisin ottamassa muutaman kuvan tyhjästä ravintolavaunusta. Sinne en viitsinyt jäädä istuskelemaan vaan menin edessä olleeseen konduktööriosastolliseen vaunuun juomaan mehun. Pieksämäen varikolla seisoskeli ulkona uusia kiskobusseja peräti neljä kappaletta. Satunnainen setä ihmetteli käytävässä maailman menoa, pyysi lukemani Hesarin itselleen ja jatkoi ihmettelemistään ääneen keskenään.

9.10 Kuopio.

Kuopiossa katselin mitä vaunuja H701-junassa oli, kahden viimeisen jälkeen tuli Ein 23221, sitten ravintolavaunu Rkt 23829, sen edessä Ei 27004 ja ensimmäisenä 23525, puolittainen konduktöörivaunu jossa loppumatkan istuin. Ei-vaunun numero oli revitty irti, mutta erottui yhä. Junassa oli siis kuusi vaunua.

9.33 Kuopio P973

Taajamajuna H701 Kouvolasta Kuopioon määräasemallaan.
HPIM7673. Pikajuna Kuopiossa


Oulun ja Rovaniemen juna jo odotteli viereisellä raiteella, lopusta alkupäähän oli vaunuinaan Efit23559, Ein 23236, Eip 23166 ja ja Ein 23237 jonne menin istumaan. Vaunun päätyoven yllä olevat, lemmikit ja tupakoinnin kieltävät merkit oli revitty kummasti pois. Penkin istuinosa oli omituisen littana, olotilani villasukkien ja sisätilan lämpötilan vuoksi epämukava.

Vaunujen väliköissä oli melkoisesti lunta. Kävelin junan ensimmäiseen vaunuun kuten yleensäkin. Vaihtotöihin kai alunoerin tarkoitettu Dv12-veturi nro 2660 puhisi edessä, pienemmässä osastossa oli aivan tyhjää.

Iisalmella Eit-vaunu jo odotteli. Otinkin useamman kuvan siitä saman tien ja ajattelin matkaavani vielä kyseisellä vaunulla johonkin. Lähtöön oli kuitenkin useampi tunti joka tapauksessa, joten lähdin katselemaan lumista Iisalmea. Kävelin asemalta lähtenyttä katua keskustaan ja sen ohi isolle mäelle. Reunalla näytti olevan kirkko, kauempana mäen alla järvi. Perinteisiä suomalaisia maisemia. Kiertelin vanhannäköisten kerrostalojen välistä takaisin kaupungille. Torin laidalla näkyi Citymarket, CM:n levyhyllyt olivat kohtuutylsät eikä löytynyt sopivia kenkiäkään soviteltavaksi. Muuten kauppa näytti olevan tavanomaista Citymarkettia laajempi, kahvilakin kaupasta löytyi. "Eivät kelpaa meillä lounassetelit", vastasi lihatiskin mies kun lopulta kysäisin asiaa. Poistuin ostoksitta.

Eit-vaunu Iisalmella.
HPIM7683. Pikajuna Iisalmella

11.30. Keskustan ravintoloista mikään ei kovin houkuttelevalta Rossoa yllätyksettömämpää ruokapaikkaa ei näkynyt, joten astelin sinne. Löysin mukavan pöydän ensin varmistettuani lounasseteleiden kelpoisuuden. Tilasin lounaspitsan, pöytään se saapui reilun puolen tunnin päästä tilaamisesta. Haarukoin herkullisen ja suolaisen meetwursti-mikälie -pitsan mahdollisimman hitaasti juoden samalla puolikkaan kannullisen vettä. Otin vielä automaatticappucinonkin ennen poislähtöä ajan haaskaamiseksi. Hyvää sekin. Mukavaa.

Vanhempi rouvaihminen istahti ensin kysyttyään toiselle puolelle pöytää, ei muissa pöydissä kuulemma enää ollut tilaa. Rouva tarkasteli ruokalistaa kun join kahvin. Mukava tarjoilijanainen otti lounassetelin ja toivotti hyvää päivänjatkoa. Kohta tajusin, että voinkin vaikka tästä lähteä.

Ihmettelin lisää Iisalmen elämää. Bussiaseman reunalta lähti vanhannäköinen T. Makkosen paikallisbussi, Kuopion Liikenteen uusi Kabus oli matkalla Oulusta (?) Kuopioon tai Savonlinnaan, matkustajia oli kohtalaisen paljon. Citymarketin vieressä oli liikekeskus, josta löytyi Sale, videovuokraamo ja Alko. Salen tiloista osa oli leikattu erilleen muusta kaupasta vaneriseinillä. Kaupassa näytti hieman sekavalle, kassoista osa oli viety selvästi pois ja jätetty vain muutama. Kauppaa oli nähtävästi pienennetty, S-Market oli kutistettu Saleksi kun asiakkaatkin muuttavat muille maille.

Kävelin rautatieasemalle, siellä Eit-vaunu seisoskeli yhä kakkosraiteella. Sen kimpussa oli muutama haalarimies, vaunun päädyistä valui vettä kiskoille. Koska oli pakko, kysyin sopiiko junaan jo mennä istumaan. "Joo, mutta älä tähän viimeiseen vaunuun, kun tämä me laitetaan kiinni, vessat on rikki". "Jaa, no jos siellä voisi silti käydä ottamassa muutaman kuvan, kun on harvinaista kalustoa tämä?" Joo, senkun"

Nousin Eittiin pohjoisemmasta päädystä. Lattialla oli lunta, vettä, käsipyyhkeitä, haisi öljyiselle, valot olivat pois päältä. Kiireessä otin salamalla muutaman kuvan heti. Batteris deplected, camera is shutting down, valitteli HP 735-kamera. Äh. Aloin kaivella repusta uusia. Tyhjät paristot tippuivat lattialle ja kolisivat penkkien alle. Äh. Pian vaunu haluttiinkin jo sulkea, joten kuvienottamiseni meni pieleen. Toisessa päässä vaunua vessa vuosi vettä lävitseen ja lattialla oli taas käsipyyhkeitä ja työkaluja, päädyn kaapinovia oli auki.

Hieman epäonnistunut kuva Eit-vaunun sisätiloista.
HPIM7696. Eit-vaunussa


Pikajuna ja Eit-vaunu Iisalmella
HPIM7711. Pikajuna Iisalmella


Pian IC71 saapui, junassa oli tyypillinen oviongelma, vaunujen ovet eivät ensin auenneet, sitten aukesivat ja osa matkustajista pääsi ulos, mutta kohta lävähtivät kiinni ja junaan vielä jääneitä ihmetytti. Kohtapuoleen ovet taas toimivat. Eit-vaunu oli suljettu, joten turhaan olisin P971 -junaan noussut. Junia asemalla oli kuvaamassa myös joku hieman itseäni nuorempi henkilö, oli varustautunut oikein jalustan kanssa. Vaunut.orgilaisia ilmeisesti.

P971 lähti, samoin minä taas kiertelemään kaupungille. Löysin kirjaston keskustan pohjoisreunasta ja menin sinne vaeltelemaan kameran kanssa hyllyjen väleihin. Vartin nettikone vapautui mukavasti. Kolmen jälkeen menin istuskelemaan asemalle.

Oulusta ja Kajaanista vaihtoyhteytenä IC82-junaan toimiva P972 -juna saapui hetken ennen neljää, junasta nousi arviolta 100-150 matkustajaa, suurin osa vaihtoi IC-junaan. Olisi vaihtanut heti, mutta IC-junan ovet olivat lukossa, sisälle pääsi muutaman minuutin odottelun jälkeen. Junaan näytti tulevan kovin täyttä, joten menin kerrankin lipussa määrätylle paikalle. Vaunuksi oli määrätty ensimmäinen Ex-vaunu #26205, kiva, paikaksi oli määrätty aivan keskellä oleva paikka jossa istuimet ovat vastakkain.


Raiteelle 2 Oulusta saapunut vaihtoyhteysjuna, neljältä iltapäivällä.

HPIM7735. Pikajuna Iisalmella


Hieman ylikontrastoituja vaunuja.
HPIM7733. Pikajuna Iisalmella


16.06. IC-juna lähti aikataulussaan.
16.23 ja 16.33 Lapinlahti, odoteltiin vastaantuleva 12-vaunuinen P73 -juna. Tähän IC-junaan nousi 10 matkustajaa.
16.55 ja 16.56 Siilinjärvi.
17.11 ja 17.17 Kuopio, josta juna tuli kovin täyteen, viereen istui iso, verryttely- tai tuulipukua pitänyt mies. Tässä vaunussa ei jäänyt kovinkaan montaa paikkaa tyhjäksi.
17.45 Suonenjoki, taas noin 25 matkustajaa nousi junaan.

18.03 juna kaartoikin Pieksämäen tavararatapihan ja varikon raiteille pysähtyen muutaman minuutin päästä sinne. Pian kuulutettiin junan odottelevan kulkutien vapautumista. Ts. vastaantuleva IC-juna oli myöhässä ja odoteltiin sen lähtevän pois asemalta.
18.12 vastaantuleva IC75 meni, pari minuuttia myöhemmin tämä juna pysähtyi Pieksämäelle. Vaunun matkustajista hupeni pois jopa puolet, suurin osa tietenkin viereisellä raiteella olleeseen 9-vaunuiseen Turun junaan.
18.17 Pieksämäeltä lähtö, Turun junan keulalla ei ollut vielä veturiakaan.
18.36 Haukivuori, ainakin 1 matkustaja jäi pois, kukaan ei junaan täältä noussut.
18.57 Mikkeli, muutama minuutti myöhässä.

Vaunut.org-linkkejä:
- IC82-juna Iisalmessa lokakuussa 2005.
- Iisalmessa kuvailemani Eit 23104 -vaunu saapuneena saman päivän illalla Ouluun P971-junassa.
- Eit-vaunu Iisalmessa edeltävänä iltana.

Ei kommentteja: