4.1.2006

Mikkelin lentojen matkustajamäärät romahtivat

Mikkelin ja Helsingin välisen lentoliikenteen matkustajamäärät romahtivat vuoden 2005 aikana, kertoo maakuntalehti Länsi-Savo. Lentoyhteys Mikkeliin oli tosin puolet vuodesta poikki kilpailutuksen viivästymisen vuoksi.

Viimeksi välillä lentänyt ruotsalainen European Executive Express lopetti lennot lokakuussa 2005 ja hakeutui muutamaa kuukautta myöhemmin konkurssiin. Tämän jälkeen Mikkeliin ei ole ollut säännöllistä lentoyhteyttä.

Kenttä on edelleen ilmailunharrastajien käytössä, ja harrastustoiminta mukaan lukien kentälle tehtiin vuonna 2005 noin 1500 laskeutumista.

Länsi-Savon kirjoitti aiheesta 12.1.2006: "Mikkelin lentokentän matkustajamäärä romahti viime vuonna kolmannekseen edellisvuodesta. Mikkelin lentoja käytti yhteensä 822 reittimatkustajaa, kun vielä edellisvuonna matkustajia oli 2 500.

Laskun takana on se, että lentoyhtiön vaikeuksista ja reitin viivästyneestä kilpailutuksesta johtuen Mikkeliin lennettiin vain noin puolet vuodesta. Myös sekava tilanne, huonontunut palvelu ja kalliit liput verottivat lennoilta matkustajia."

Lehden mukaan Mikkeli maksoi lennoille viime vuonna suoraa tukea 169 000 euroa. Kaupunki siis tuki jokaista Mikkelistä lähtenyttä tai Mikkeliin tullutta lentomatkustajaa keskimäärin 205 eurolla ja 40 sentillä. Kaupungin osuus lentoyhtiön saamasta tuesta oli laskennallisesti noin puolet. Toinen puoli tuli valtiolta.

Länsi-Savon mukan mikkeliläismatkustajan lentolippua tuettiin verovaroista noin 400 eurolla. Lippua kohden laskettu tuki oli viime vuonna poikkeuksellisen korkea johtuen vähäisistä matkustajamääristä.

Mikkelin lentoliikenteessä vuosi 2004 oli vielä lähes normaali. Tammikuusta lokakuun loppuun kaupunkiin lensi Golden Air kolmioreitillä Helsinki–Mikkeli–Savonlinna. Liikenneministeriön tekemän kilpailutuksen vuoksi reitti siirtyi marraskuussa ruotsalaisen European Executive Expressin hoitoon.

Lehti kertoo uutisessaan myös, että reittiliikenne takaisi tuen lentokentälle.
Kaupungin talouden kannalta lentoliikenteen kustannuksissa pitää ottaa huomioon myös lentoasema, jonka Mikkelin kaupunki omistaa. Yleensä Suomen kaupunkien lentokentät ovat valtion omistuksessa.

Kaupunki on saanut kentän ylläpitoon valtiolta tuntuvaa tukea, vuonna 2005 valtiolta saatiin ylläpitoon 360 000 euroa ja lisäksi investointeihin 200 000 euroa, kertoo LS. Tuen edellytyksenä olisi kentän säännöllinen reittiliikenne. Kentän ylläpidon nettokustannukset Mikkelin kaupungille olivat viime vuonna LS:n mukaan noin 200 000 euroa.