12.1.2006

Turvavyöpakko linja-autoihin

04/2006: Turvavyöpakko laajenee koskemaan kaukoliikenteen linja-autoja toukokuun alusta alkaen. Samalla tiukentuvat lasten kuljettamista koskevat säännökset. HS:n uutinen. Turvavyön käyttöpakko linja-autoissa lienee samanlainen kuin taksimatkustajilla.

En vielä osunut löytämään tietoa siitä, kuka on vastuussa, jos bussimatkustaja ei turvavyötä käytä ja mitä seurauksia tästä on. YLE uutisoi turvavyöpakosta jo helmikuussa kertoen Linja-autoliiton kannattaneen turvavyöpakkoa jo kymmenen vuotta. Hieman kummaa, vähentäähän vyöpakko kuitenkin matkustajamukavuutta jossain määrin.

Viimeksi kun matkustin Savonlinjan Expressbussilla Helsingistä Mikkeliin, yritin laittaa turvavyötä viereisellä penkillä olleelle selkärepulle ja muovikassilleni. Tavarat halusin vyöttää, koska maaliskuussa samalla matkalla bussi joutui tekemään hirven vuoksi hätäjarrutuksen ja istuimella olleet tavarani lensivät käytävälle monen metrin päähän. Mutta, turvavyö oli niin lyhyt, ettei se yltänyt repun ja muovikassin ympärille vaikka miten sitä yritin repiä. Turvavyön käyttöpakko tullee tukevampien matkustajien kohdalla aiheuttamaan hankaluuksia osassa busseista. Mutta mitäpä tämmöisistä välittämään, ainahan voi mennä omalla autolla jos ei bussi miellytä.

Satunnainen fakta: Kansanterveyslaitoksen mukaan Suomessa menetetään joka vuosi itsemurhien vuoksi ainakin 20000 odotettua työikäisen väestön elinvuotta. Tilastokeskuksen mukaan itsemurhat ovat Suomessa viime vuosina jatkuvasti vähentyneet. Siitä huolimatta 812 miestä ja 252 naista teki vuonna 2004 itsemurhan. Maailmanpankki laskee henkisen pääoman hinnaksi 28000 euroa menetettyä elinvuotta kohti (HS 201105).

Linja-autojen turvavyöpakko sai kimmokkeen taannoisesta Konginkankaan bussionnettomuudesta. Onnettomuuden jälkeen arvioitiin muistaakseni, että kaksi matkustajaa olisi selvinnyt hengissä, jos he olisivat käyttäneet turvavyötä, ja muutaman vammat olisivat olleet lievempiä.

Jälkeenpäin arkistoon siirretty blogimerkintä.

Ei kommentteja: