2.3.2006

Kemijärven yöjunayhteys säilytettävä

HPIM5152. Yöjuna Rovaniemellä
Kemijärvi-Helsinki -yöjuna Rovaniemen asemalla illalla elokuussa 2005. Tällöin kiistellyssä yöjunassa oli vain sinisiä vaunuja, joilla liikennöinti Kemijärvelle asti sujui ilman ongelmia. Kemijärveltä tulevat vaunut peruuttavat kiinni Rovaniemeltä lähteviin. Isompi kuva.

VR on viime vuodet liikennöinyt yöjunaa Helsingistä Kemijärvelle sinisillä vaunuillaan. Junavuoro on ollut kannattava, siihen ei ole tarvittu Liikenneministeriön tukea, kuten suureen osaan Suomen junaliikenteestä tarvitaan. Suurin osa junan vaunuista ja matkustajista on jäänyt Rovaniemelle, Kemijärvelle on jatkanut muutama makuuvaunu ja päivävaunu.

Ensi syksystä alkaen VR aikoo lopettaa Kemijärvelle liikennöinnin. Syynä tähän ovat tänä talvena käyttöön tulleet kaksikerroksiset makuuvaunut, jotka on tarkoitettu käytettäviksi vain sähköistetyillä rataosuuksilla. Rovaniemi-Kemijärvi -osuutta ei ole sähköistetty, eikä rataosuuden sähköistystä ole suunniteltukaan vähäisten liikennemäärien vuoksi.

Lakkautuspuheet nostattivat pohjoisessa suuren vastarinnan. Itä-Lapin kuntayhtymä järjesti junayhteyttä puolustavan addressin, johon kertyi 21 000 nimeä. Addressin luovutti Liikenne- ja viestintäministeriölle lappilaisten lähetystö keskiviikkona 22.2.06. Samalla kapinalähetystö kävi tapaamassa kansanedustajia, valiokuntia, VR:n johtoa ja muita Helsingin herroja. Kansanedustajat uhkuivat tukea itälappilaisille, mutta konkreettisia lupauksia ei tullut. Ylen uutinen aiheesta.

Samana iltana Ylen A-talkissa keskusteltiin Rovaniemi-Kemijärvi -välin junaliikenteestä. Ohjelmassa Pyhätunturi Oy:n toimitusjohtaja Miia Porkkala kertoi heille saapuvan uhanalaisella junalla 8 % matkailijoista. Rahallisesti tämä tarkoittaa 2,4 miljoonaa euroa. 100 000 myyntieurolla saa yhden matkailutyöpaikan. Jos junalla nyt tulevat matkailijat menevät muualle, uhkaa se yksin Pyhätunturin alueilla 24 työpaikkaa. Sallan kunnan työttömyysprosentti on nyt 27, ilmeisesti maan korkeimpia.

Itä-Lapin matkailuun on tehty Kauppa- ja teollisuusministeriön puolesta 17 miljoonan euron investoinnit viime vuosina, yrittäjien investoidessa samalla alueelle yli 50 milj. euroa. Jos valtio siis ei tue junayhteyden jatkumista, lisääntyy työttömyys ja alueen kuntien talous menee entistä huonompaan jamaan, joutuu valtio yhtälailla laittamaan rahaa alueelle ja aiemmin tehdyt satsaukset menevät hukkaan. Samoilla linjoilla on Lapin Lääninhallituksen antama lausunto, jossa siinäkin vaaditaan nykyisen yhteyden säilyttämistä.

VR:n Jaatinen puhui ohjelmassa useaan otteeseen junan tilalle tulevasta matkaketjusta, joka lähinnä on hienompi ilmaisu pakolliselle vaihdolle junasta bussiin tai toisinpäin. Jaatinen mainitsee, että junamatkaan voi ostaa jatkoksi bussilipun monilla muillakin väleillä. Voikin, mutta tällaisia lippuja saa vain asemien lipputiskeiltä. VR:n verkkokaupasta tai lippuautomaatista on nykyisin turha yrittää ostaa lippua bussimatkoille vaikka varsinkin netin kautta ostaa matkansa nykyisin entistä useampi.

Bussiyhteys karsisi myös pois ainakin interreilaajat ja Lomapassin käyttäjät, kummallakaan lipulla ei enää pääsisi Kemijärvelle asti. Kemijärven aseman lipunmyyntikin on nykyisin ollut suljettuna viikonloppuisin, vilkkaimpina matkustuspäivinä. Mikä kuitenkaan ei kovin suuri ongelma ole, koska juna seisoo lähtölaiturissa jo kauan ennen lähtöään eikä ulkona tarvitse odotella ja makuupaikkoja voi ostaa myös junasta.

Ohjelmassa keskusteltiin myös siitä, voitaisiinko uusilla vaunuilla liikennöidä sähköistämättömällä radalla. Voitaisiin. Siihen vaaditaan sähköä tuottava aggregaattivaunu, joita VR:llä on nytkin neljä kappaletta. Nykyiset vain eivät VR:n mukaan kelpaa, vaan olisi hankittava uusia aggregaattivaunuja, mikä tietenkin on liian kallista. Uudet makuuvaunut maksavat 60 milj. euroa, noin 3 milj. euroa kappale, aggregaattivaunu maksaisi 1,4 miljoonaa euroa kappale, joten yhden makuuvaunun hinnalla saisi 2 aggregaattivaunua. Eikä sen vaunun tarvitse pelkkää aggregaattia olla, vaunuun mahtuisi istumapaikkojakin reippaasti. Aggregaatti olisi luultavasti sijoitettavissa myös nykyisiin matkatavaravaunuihin huomattavasti halvemmalla. Tarkempia teknisiä tietoja löytyy Raideryhmän ylläpitämästä rataverkko.fi -osoitteesta.

Viimeisen viiden vuoden aikana matkustajamäärä Rovaniemeltä Kemijärvelle on vähentynyt 15 %, vuodesta 2000 alkaen 22 %. Viime vuonna matkustajamäärä kuitenkin kasvoi 1,5 %, joten lasku näyttäisi olevan jo taittumassa. Laskuun on ollut syynä ainakin VR:n oman matkatuotannon lopettaminen ja Lapin matkapakettien myynnin ulkoistaminen. Kuten Itä-Lapin yrittäjien edustaja sanoi, kyllä hänkin saisi asiakkaansa katoamaan jos jättäisi markkinoinnin sikseen. Viime vuonna Kemijärvelle saapui ja lähti junalla keskimäärin 37 matkustajaa päivässä, eli 27 000 vuodessa. Päivittäinen matkustajamäärä vaihtelee paljon vuodenajan mukaan, talvella junaan nousee Kemijärveltä helposti yli sata matkustajaa, muulloin on hiljaisempaa.

Merkillistä on, että VR:n toimitusjohtaja Tapio Simos on väittänyt Rovaniemi-Kemijärvi -liikennettä Hesarissa tappiolliseksi liikenteeksi eikä VR ole väitettä mitenkään korjannut. Myös Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen luuli yhteyttä kannattamattomaksi VR:ltä saatujen tietojen vuoksi.

Miten tämä ongelma sitten ratkeaisi parhaiten? Varmastikin säilyttämällä Kemijärven junayhteys. Matkailijat pääsisivät mukavasti lähemmäs kohteitaan, työpaikat säilyisivät eikä tarvitsisi järjestää korvaavia kuljetuksia. Ratkaisu löytyisi jopa yllättävän helposti. Rovaniemelle nimittäin liikennöi Helsingistä kaksi eri yöjunaa joka päivä. Vain toisessa on uusia, sähköradalle suunniteltuja makuuvaunuja, toinen juna aiotaan tulevaisuudessakin ajaa sinisillä vaunuilla.

Helpointa olisikin muuttaa aikatauluja niin, että tämä sinisillä vaunuilla jatkossakin ajettava juna voisi sujuvasti jatkaa Kemijärvelle saakka. Junien aikataulut muuttuvat ensi syksynä joka tapauksessa, joten tämä muutos olisi aivan mahdollinen. Tarkemmin olisi myös tutkittava mahdollisuus ajaa toinen Rovaniemen yöjunista Kuopion ja Kajaanin kautta, jotta näiltäkin alueilta säilyisi yöjunayhteys Helsinkiin.

Merkintä on julkaistu alun perin viima.vuodatus.net -blogissa.

Ei kommentteja: