29.1.2007

Kainuun Sanomat: Aamun Pendolino Kajaanista Helsinkiin ei houkuta

Kainuun Sanomat kirjoittaa 27.1.2007 uuden Kajaanin aamu-Pendolinon matkustajamääristä. Kainuun radan sähköistys valmistui vuoden 2006 lopussa, ja tammikuun alussa Kajaanista Helsinkiin aloitti uusi aamuvarhaisen Pendolinoyhteys. Pendolino starttaa Kajaanista tasan aamuneljältä kohti Helsinkiä, jonne saavutaan ennen kymmentä. Tosin tällöin matkustajan on vaihdettava junaa, Kajaanista lähtevä Pendolino kun kiertää Helsinkiin Tampereen kautta ja on perillä vasta puoli yhdentoista aikoihin.

Kainuun Sanomissa VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen kertoo, että aamun Pendolinovuoroon on Kajaanista noussut vähimmillään vain kymmenkunta ja parhaimmillaan noin 50 matkustajaa. Matkustajamääristä ei kuitenkaan kannata vielä Vanhasen mukaan vetää kovin suuria johtopäätöksiä kun liikenne on ollut käynnissä vasta muutamia viikkoja. Vanhanen kertoo haastattelussa, ettei vielä halua ottaa ottaa kantaa siihen, mitä hiljaisimmille vuoroille tehdään ja onko kannattavaa ajaa vuoroja, jos matkustajia on alkupäässä vain kourallinen. Aamuvarhaisella Kajaanista lähtevän Pendolinon on tarkoitus hieman korvata syksyllä 2006 lopetettua Kainuun yöjunaliikennettä. Pendolinon matka Kajaanista Helsinkiin kestää lyhimmillään noin 5 tuntia 45 minuuttia.

Ainakin itseäni on alusta alkaen epäilyttänyt, kuinka moni matkustaja haluaa herätä aamukolmelta lähteäkseen junalle, jossa matkan voi korkeintaan torkkua. Töitä tietysti voi tehdä tai vaikka lueskella, mutta tuskinpa Helsingissä jaksaa kovin tehokasta työ- tai kokouspäivää pitkälle iltapäivään asti pitää, jos on aamukolmesta asti ollut hereillä.

Samassa lehtijutussa kerrotaan myös Kajaanista Ouluun kulkevasta syöttöjunasta, jolla on yhteys Oulusta Helsinkiin kulkevaan yöjunaan. Parhaimmillaan, eli käytännössä viikonloppuina, Kajaanista on astunut Oulua kohti menevään niin vaihtoyhteysjunaan joitakin kymmeniä matkustajia. Arkena matkustajia on ollut jopa alle 20. Yhteysjuna Kajaanista Ouluun on kulkenut yöjunan korvaajana syyskuun 2006 alkupuolelta lähtien. Pimeiden tasoristeysten vuoksi junat eivät voi ajaa yli 120 kilometrin tuntinopeutta, koska Kajaani-Oulu -välillä olevien tasoristeysten näkemäalueet ovat liian pienet.

Kajaanista Oulun kulkeva syöttöjuna on tiettävästi liikenneministeriön ostamaa ostoliikennettä. Vastaava junayhteys ajetaan myös aamuisin Oulusta Kajaaniin päin. Sopiikin pohtia, kuinka paljon lopulta tuli säästöä yöjunayhteyksien lakkauttamisesta, kun niiden tilalle kuitenkin tarvitaan aamuvarhaisella ja myöhään yöllä kulkevaa syöttöjunaa, jotka tietysti vaativat nekin oman kalustonsa ja henkilökuntansa. Mutta siltikään eivät sovi matkustajille yhtä mukavasti kuin aiemmin ajettu, suora yöjunavuoro.

Alkuvuodesta Kainuun Sanomien mielipidepalstalla arvosteltiin myös voimakkaasti uusia junayhteyksiä, erityisesti Kajaaniin kauempaa saapuvien näkökulmasta. Esimerkiksi Kuhmon suunnan bussiaikataulut eivät sovi yhteen uusien junavuorojen kanssa. Aamuneljäksi Kajaaniin ei tietenkään kauempaa ole bussiliikennettä, mutta bussivuorot eivät mene yksiin oikein muidenkaan junien kanssa.

Ei kommentteja: