5.4.2007

Savonlinnan rautatieasema sulki ovensa

HPIM2740. Savonlinnan rautatieasema
Savonlinnan rautatieasema keväällä 2005. Asemarakennus on Bruno Granholmin suunnittelema ja valmistunut 1907. Se ja useat läheiset rakennukset on suojeltu. Isompi kuva.

Savonlinnan rautatieaseman lipunmyynnin ovet sulkeutuivat maaliskuun 2007 lopussa toistaiseksi viimeistä kertaa. VR päätti sulkea lipunmyynnin Savonlinnasta kuun vaihteessa, samalla kun Savonlinna-Parikkala -rataosuus tuli kauko-ohjauksen piiriin eikä Savonlinnan asemalla enää tarvita liikenteenohjaushenkilökuntaa. Liikenteenohjaajat ovat aiemmin myyneet lippuja oman työnsä ohessa.

Lipunmyynnin ohella myös aseman odotustilat suljettiin. Tästä ei tosin aiheutune suurta haittaa koska Savonlinna on pääteasema, jossa junat odottelevat asemalla yleensä jo hyvissä ajoin ennen lähtöaikaa.

Junaliikenne Savonlinnan ja Parikkalan välillä säilyy ennallaan, ja jatkossakin liput voi ostaa junasta konduktööriltä. Toisaalta moni Savonlinnasta lähtevä matkustaja jatkaa matkaansa Parikkalasta Lappeenrannan tai Joensuun suuntiin, mutta konduktööriltä ei saa ostettua paikkalippua jatkoyhteysjuniin.

Lipunmyynnin loppuminen on sikälikin omituista, että syksyllä 2006 VR lisäsi merkittävästi junavuoroja Savonlinnan ja Parikkalan välillä. Itä-Savo kertookin matkustajamäärien välillä kasvaneen. Luulisi, että matkustajia kannattaisi jatkossakin palvella Savonlinnassa henkilökohtaisesti, jotta paikkalippujen varaaminen olisi helpompaa. Junalippuja voi tietysti lunastaa myös R-kioskeilta, mutta siellä ei tuskin osataan muuten vastata asiakkaiden kysymyksiin junamatkoista.

Ei kommentteja: