15.11.2007

Illan viimeisellä junalla Mikkelistä Helsinkiin

Matkustin sunnuntai-iltana illan viimeisellä junayhteydellä Mikkelistä Helsinkiin. Viimeinen yhteys välillä kiertää Pieksämäen ja Tampereen kautta. Alkumatkan pikajunassa oli Mikkelin ja Pieksämäen välilläkin varsin paljon matkustajia, VR:n kannattavalle junavuorolle tarvitsemat sata matkustajaa ylittyi reippaasti. Toisaalta arkisin samassa junassa lienee huomattavasti väljempää. Varusmiehiä näkyi matkustajien joukossa varsin paljon, Savon prikaatin lakkautus Mikkelissä lienee lisännyt matkustajia Mikkelin ja Joensuun välisissä junissa jonkin verran.

Illan viimeisessä Pendolinossa S94 Pieksämäeltä Tampereen kautta Helsinkiin näytti olevan matkustajamääriltään varsin omituinen: tyypillisestihän kaukojunat ovat täysimmillään Helsingin ja lähikaupunkien välillä. S94 oli kuitenkin täysimmillään lähtiessään Pieksämäeltä kohti Jyväskylää, kaikille ei näyttänyt riittävän edes istumapaikkaa. Monilla matkustajilla ei näyttänyt olevan paikkalippua koska he olivat aloittaneet matkansa asemilta, joilla ei ole lipunmyyntiä eikä konduktööri voinut osoittaa heille istumapaikkoja täydestä junasta.

Jyväskylässä Pendolino oli muutaman minuutin myöhässä, ja myöhästyi edelleen hieman lisää suuren matkustajamäärän poistuessa ja toisaalta noustessa junaan. Jyväskylän jälkeen istumapaikkoja näytti kuitenkin jo riittävän kaikille. Jämsän ja Tampereen välillä juna myöhästyi edelleen hieman lisää, kuljettaja kuulutti junan kallistusjärjestelmässä olevan vikaa, jonka vuoksi nopeutta oli alennettava.

Suurin osa matkustajista näytti jäävän Tampereelle, junan lähdettyä suurin osa istumapaikoista jäi tyhjilleen. Kallistusjärjestelmän vika ilmeisesti korjaantui, Tampereen jälkeen juna kulki suurimman osan matkasta yli 200 km/h-vauhdilla. Meno olikin vauhdikkaan tuntuista, juna tärisi ja heilahteli hetkittäin melkoisesti. Mutta samalla myöhästymistä kirittiin kiinni.

Riihimäellä muutama matkustaja ei ehtinyt poistua kyydistä. Junan kaikki ovet eivät auenneet tai aukesivat niin hitaasti, että useampi matkustaja kiirehti yrittämään ulos toisen oven kautta. Juna kuitenkin ehti lähteä liikkeelle ennen kuin matkustajat ehtivät ulos.

Riihimäeltä lähdettyään Pendolino jarrutti voimakkaasti hieman ennen Hyvinkään asemaa, mutta ehti pysähtyä vasta seuraavalla asemalla Jokelassa. Riihimäelle jäämässä olleet matkustajat siirtyivät Jokelassa odottamaan myöhemmin Helsingistä Riihimäelle kulkenutta lähijunaa. Alkumatkasta täyteen ahdetulla junalla matkusti perille Helsinkiin saakka vain 30-50 matkustajaa.

Sunnuntai-illan Pendolinon aikataulu VR:n kulkutietojen mukaan.

S 94 Pieksämäki (20:49) - Helsinki (00:36) lähtö 11.11.2007

Yksittäisen junan kulkutiedot.

AsemaAikatauluTuloAikatauluLähtöTulosyyLähtösyy
Pieksämäki

20:4920:50 (1)

Jyväskylä21:3421:37 (3)21:3621:41 (5)
Matkustajien odotus
Jämsä22:0322:08 (5)22:0422:10 (6)
Matkustajien odotus
Tampere22:5323:05 (12)23:0223:10 (8)Tekninen vika
Toijala23:2023:27 (7)23:2123:28 (7)

Hämeenlinna23:3823:43 (5)23:3923:44 (5)

Riihimäki23:55
23:5600:01 (5)
(+ ylimääräinen pysähdys Jokelassa.)
Tikkurila00:2100:25 (4)00:2200:27 (5)
Matkustajien odotus
Helsinki00:3600:42 (6)



Helsingin Sanomat kertoi keskiviikkona Ratahallintokeskuksen uhkaavan sulkea 320 kilometriä vähäliikenteisiä ratoja, jollei radanpitoon saada 80 miljoonan euron lisärahoitusta.

Lisäksi Seinäjoelta Ouluun kulkevan pääradan peruskorjaus uhkaa venähtää jopa 15-20 vuoden mittaiseksi, ellei lisärahaa saada. Tämä olisi erityisen ikävää, koska pääradan liikenne kasvaa ja rata on jo nyt huonossa kunnossa. Parikymmentä vuotta kestävät korjaustyöt tuskin voisivat olla vaikuttamatta junaliikenteen sujumiseen, jolloin matkustajat luultavimmin vähenisivät ja tavaraliikennettä siirtyisi kumipyörille.

Hallituksen suhtautuminen ilmastonmuutokseen joutuukin taas testattavaksi: jos autoveron alennukseen, vaikkakin päästöjä hieman vähentävään, voidaan käyttää 263 miljoonaa euroa, pitäisi rahaa riittää myös vähäpäästöisiäkin autoja ympäristöystävällisemmän raideliikenteen ja joukkoliikentee kehittämiseen. Tai edes nykytasolla säilyttämiseen.

Ei kommentteja: