9.1.2008

Lahti-Heinola-Mikkeli -oikorata taas esillä

Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin kulkeva oikorata nytkähti minimaalisen pienen askeleen kohti mahdollista toteutumistaan. Heinolassa tänään pidetyssä seminaarissa päätettiin esittää Nopeat Itäradat -projektille, että Savon oikoratahanketta lähdettäisiin viemään eteenpäin. Vetoapua ratayhteyden selvittämiseen saadaan Ratahallintokeskukselta, joka lupautui mukaan päivittämään radan kannattavuusselvitystä. En tosin vielä laittaisi ainakaan rahojani likoon sen puolesta, että ehtisin oman elämäni aikana Savon oikoradan junassa matkustaa.

Olisi kuitenkin ihan toivottavaa, että Savon suunnan oikoratahanke pääsisi liikkeelle, vaikka aluksi pelkkänä oikoradan jatkeena Lahdesta Heinolaan, jonne oikoradan Z-junat voisivat jatkaa. Tosin edes tämän ratapätkän toteumista odotellessa ei kannata hengistystään pidätellä. Vaikka Lahti-Heinola -väliltä jo nykyisin ratakiskot löytyvätkin, on rata sähköistämätön ja kovasti mutkitteleva. Lakkautusuhkaakin sille on toisinaan väläytelty, mutta tästä on sentään nyttemmin luovuttu. Jotta Lahden ja Heinolan välille saataisiin säädyllistä vauhtia kulkevia matkustajajunia, olisi rataa ensin oiottava reippaammalla kädellä, mikä puolestaan maksaa. Eikä matkustajaliikenteen rata vain Heinolaan asti välttämättä olisi edes kannattava, Heinola kun ei ole väkimäärältään kovin suuri kaupunki. Mikkeliin asti jatkuvaa oikorataa muistelen ainakin joskus arvioidun jopa kannattavaksi hankkeeksi.

Mikkelin kaupungin johdon luulisi olevan innoissaan jo oikoradan mahdollisuudestakin, mutta Itä-Häme -lehden mukaan Mikkelin kaupunginjohtaja Eero Kaitainen oli ratapuheissaan varsin varovainen ja huolissaan muiden ratahankkeiden kohtalosta. Narinaa kuuluu myös Kymenlaaksosta ja Etelä-Karjalasta, joissa Savon oikorataa ei haluttaisi suunniteltavan. Pelkäävät sen tietysti vievän väkeä ja rahoitusta maan kaakkoiskulmalta Savon puolelle.

Lisäys: STT uutisoi myöhemmin, että koko Lahti–Mikkeli-välin hinnaksi on alustavasti arvioitu 300–500 miljoonaa euroa. Hinta olisi samaa luokkaa kuin Lahden oikoradalla, joka maksoi 331 miljoonaa euroa.

Myöhemmin aiheesta: Savon oikorata kulkisi viitostien rinnalla (16.2.2008)

2 kommenttia:

Helena kirjoitti...

Minäkin ajan sen verran usein Mikkeli/Mäntyharju-Helsinki väliä, että uusi oikoratasuunnitelma lämmittäis kovasti mieltä.

Minä sitä en tule näkemään ainakaan sinä aikana, kun kulkupeliä tarvitsen, mutta olishan jälkipolville nopea yhteys. Tiedätkö, onko missään jonkinmoisia linjausvaihtoehtoja näkyvillä? Kiinnostaa näet se, onko Hirvensalmen ja Pertunmaan isännät ymmärtäneet olla kokoushuoneissa mukana, jotta saatais edes yksi väliasema ennen Mikkeliä.

viima kirjoitti...

Arvelin, ettei linjausta voisi netistä selvittää, mutta nyt googlettaessa löysinkin maakuntaliittojen sivuilta maakuntakaavaluonnokset, joihin rata on merkitty. Kirjoitankin noista kohta erillisen blogimerkinnän.

Mutta ratalinjaus itsessään on kyllä aika tylsää katsottavaa, se seurailee viitostietä lähes koko matkan liittyen Savon rataan Hietasen kohdalla. Asemia luonnokseen ei tainnut olla merkittynä yhtään, mikä on ainakin minusta melko typerää. Toisaalta, eiköhän tässä ennen radan rakentamista ehditä hyvin mukaan saada vielä asema jos toinenkin.