11.1.2008

Länsimetron hinta nousee edelleen

Espooseen rakennettavan Länsimetron hinnaksi arvioidaan nyt jo yli 800 miljoonaa euroa, kertovat Ylen uutiset. Alkuperäisestä arviosta hinta on lähes kaksinkertaistunut. HS siteeraa sivuillaan Ylen uutista, mutta jättää lainaamatta Ylen uutisen lopusta seuraavaa: "Ympäristövaikutusten arvioinnin mukaan metro Helsingin Ruoholahden ja Espoon Matinkylän välillä ei lisäisi joukkoliikenteen käyttäjämäärää tai lyhentäisi keskimääräistä matka-aikaa Helsingin keskustaan." Joskaan mitään uuttahan tässä tiedossa ei olekaan, luultavasti Hesarikin on asian monissa vuosien varrella tekemissään Länsimetrouutisissa ehtinyt mainita.

Kiinnostavaa muuten on verrata Länsimetron noin 13,4 kilometrin mittaisen osuuden arvioitua, 800 miljoonan euron rakentamiskulua Kerava-Lahti -oikoradan kustannuksiin. Noin 75 kilometrin mittainen oikorata kustansi kaikkiaan 331 miljoonaa euroa. Tässä mielessä olisi huomattavasti järkevämpää pyrkiä laajentamaan rautatieverkkoa, rakentamaan lisäraiteita ja lisää asemia nykyisten ratojen varsille, eikä välttämättä kaivaa kallista metroa Espooseen.

Tästä huolimatta en osaa Länsimetron rakentamista vastustaakaan, asiaan kun on vaikea muodostaa tiukkaa mielipidettä. Eihän nykyinen bussijärjestelmäkään kovin hyvä ole, Länsiväylää huristelevat bussijonot tuottavat melkoisesti päästöjä kaupunki-ilmaan ja jämähtävät helposti jonoon, jos Länsiväylällä kolaroidaan. Ainakin metro on luotettavampi, tuottaa liikennöidessään vähemmän päästöjä ja on liikennöintikustannuksiltaan nykyistä bussijärjestelmää halvempi. Mutta jos kustannukset nykyistä vauhtia kasvavat, voi metron hinta poksutella jopa miljardin euron rajan rikki. Sillä rahalla olisi saanut paljon kaikkea muutakin mukavaa. Esimerkiksi kaupunkiradan jatke Leppävaarasta Espoon keskukseen maksaisi arvioiden mukaan 120 miljoonaa euroa, mahdollistaen tiheämmät junavuorot ja tiiviimmän rakentamisen Keski-Espoon alueella.

Viime viikonvaihteessa YTV kertoi verkon ohittaneen suosiossa paperille painetut aikataulukirjat. Varsinkin nuoret tarkistavat joukkoliikenteen aikataulut pelkästään verkosta. Itsekin voin allekirjoittaa tämän, vaikka olen paperiset aikataulukirjat joskus hakenut, en enää edes tiedä, missä tällä hetkellä lienevät. Kaukojunien aikataulut sen sijaan tulee vielä useimmiten katsottua VR:n aikataulukirjasta, kun verkossa olevat junien aikataulut eivät tunnu yhtä käteviltä. Aikataulutaulukot vaativat paljon klikkailemista, ja matkahaussa olisi tiedettävä etukäteen viikonpäivä, jolloin matkustaa. Olisi hyvä, jos VR:kin tarjoaisi verkossa palvelun, joka listaisi tietyn yhteysvälin kaikki junat viikonpäivästä riippumatta, Matkahuollon aikatauluhaun tyylisesti.

Ei kommentteja: