29.1.2008

Poimintoja tammikuulta

Linkkejä ja poimintoja tammikuun joukkoliikenneuutisista ja -aiheista, jotka jäivät tässä blogissa osin käsittelemättä.

VTT arvioi Destian ylläpitämän Matka.fi -reitti- ja aikatauluhakupalvelun tuottavan yhteiskunnalle miljoonia euroja vuodessa, kerrotaan Tietoviikossa. Joukkoliikenneyritykset hyötyvät palvelusta lisääntyneinä matkustajamäärinä ja lipputuloina, matkustajat taas hyötyvät löytämällä joukkoliikenteen reitit ja aikataulut helpommin. Tällä hetkellä palvelusta kuitenkin puuttuvat vakiovuorojen ja osin pikavuorojenkin aikataulut palvelun tuottaja Destian ja aikataulut aiemmin toimittaneen Matkahuollon kustannuserimielisyyksien vuoksi. Matka.fi-palvelu.

Helsinki-Vantaan lentokentälle halutaan suora kaukojunayhteys, kerrottiin Ylen Etelä-Savon radiossa kuun lopulla. Itä- ja Kaakkois-Suomen maakuntaliitot aikovat käydä ajamaan suoraa kaukojunayhteyttä Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Etelä-Savon maakuntahallitus pitää suoraa junayhteyttä tärkeänä maakunnalle ja koko Itä-Suomelle. Aiemmin en muistakaan maakuntaliiton puheissa tällaisen hankkeen vilahtaneen. Tuntuu melko kaukaa haetulta hankkeelta, jos Itä-Suomen maakuntaliitot puuhaavat radanpätkää Vantaalle, jonne pääsee esim. Expressbusseilla nykyisiä junayhteyksiä useammin. Eikö kotimaakunnissa riitä puuhasteltavaa?

VR aikoo rekrytoida lähes 2000 työntekijää junaliikenteeseen seuraavan viiden vuoden aikana, kertoo Taloussanomat. VR kertoo kaipaavansa erityisesti veturinkuljettajia, konduktöörejä, asentajia ja ratapihatyöntekijöitä. VR:n nykyisestä henkilöstöstä iso osa siirtyy lähivuosina eläkkeelle.

Teollisuuden Raideliikenne TR Group Oy aikoo aloittaa tavaraliikenteen Itä-Suomessa vuonna 2009. Aiheesta kertoo Savon Sanomat. Yhtiö aikoo keskittyä metsä- ja kaivosteollisuuden tavarakuljetuksiin. TR Groupin toimitusjohtaja kertoo, että vetureista on jo tehty tarjouspyyntöjä, kuljettajia yritys aikoo kouluttaa itse. Myös muutamat VR:n palveluksessa olevat kuljettajat ovat toimitusjohtajan mukaan tiedustelleet jo töitä yrityksestä. VR:n monopoliasema rautateiden tavaraliikenteessä päättyi vuoden 2006 lopussa.

Ei kommentteja: