30.1.2008

Vehviläinen: Länsimetro-rahoituksella on rajansa

Liikenneministeri Anu Vehviläinen kommentoi valtion osallistumista Länsimetron rahoitukseen Ylen Launtaiseura-ohjelmassa 26.1.2008. Vehviläinen oli hämmästynyt kustannusten tuplaantumisesta ja tivasi asiaan selvitystä Helsingin ja Espoon johtajilta. Vehviläinen arveli myös, että valtion lupautuminen hankkeen osittaiseksi maksajaksi on saanut kaupungit lepsuilemaan hankkeen budjetissa. Millään hankkeella ei hänen mukaansa ole ohituskaistaa, eikä valtion piikki ole loputtomiin auki. Liikenne- ja viestintäministeiö tiedotti, että valtion osallistumisesta Länsimetron rahoitukseen päätetään hallituksen kehysriihessä maaliskuun alussa.

Samalla Vehviläinen kertoi myös kannattavansa ruuhkamaksujen tuomista pääkaupunkiseudulle. Tammikuun lopulla ruuhkamaksut lähtivät etenemään myös Helsingin kaupunginvaltuustossa, kun SDP kertoi kannattavansa ruuhkamaksujen käyttöönoton selvittämistä ja valtuusto hyväksyi ruuhkamaksujen tutkimisen. Helsingin demareissa näyttääkin tapahtuneen jonkinasteinen ympäristöherääminen, kun SDP muutti tammikuussa kantaansa myös Helsingin keskustatunnelin rakentamiseen ja asettui hanketta vastaan. SDP:n vastahankaisuus muutti keskustatunnelin toteutumisen entistä epätodennäköisemmäksi kun hanketta jäi kannattamaan suurista puolueista vain kokoomus.

HS kertoi helmikuun alussa, että metron oranssi ilme tulee olemaan Espoossa samanlainen kuin Helsingissäkin. Maan alle sijoittuville asemille aiotaan johtaa luonnonvaloa varsinkin porraskäytävien kautta. Uusille asemalaitureille suunnitellaan lasiseiniä, jolloin laitureille hyppääminen tai putoaminen tulisi lähes mahdottomaksi. Laitureista on suunnitelmien mukaan tulossa 90-metrisiä, jolloin asemalle mahtuisi kahden vaunuparin mittainen metrojuna. Nykyisille metroasemille mahtuu kolmivaunuinen juna.

Aiemmin aiheesta: Länsimetron hinta nousee edelleen (11.1.2008)

Ei kommentteja: