13.2.2008

HS: Oikorata vähentänyt matkustajia Helsinki-Lahti -bussivuoroilta

Helsingin Sanomat uutisoi vasta kiinnostavasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin Kerava-Lahti -oikoradan vaikutuksia bussivuorojen matkustajamääriin. Lappeenrannan yliopistossa tehdyn pro gradu-tutkielman mukaan oikorata on vähentänyt Lahden suunnan busseista yli satatuhatta matkustajaa syyskuun 2006 ja elokuun 2007 välillä.

Oikoradan ensimmäisenä vuonna Lahden pikavuorot kadottivat suunnasta riippuen 32–37 prosenttia matkustajistaan. Mäntsälässä luvut vaihtelevat vakiovuorojen 18:sta pikavuorojen 33 prosenttiin.

Lukujen perusteella Helsingin ja Lahden välisissä busseissa olisi ennen oikorataa kulkenut noin 300 000 matkustajaa vuosittain, ja matkustajamäärän olisi nyttemmin laskenut 200 000 vuosittaisen matkustajan paikkeille, aiheuttaen bussiyhtiöille yli miljoonan euron tulonmenetyksen. Tiedot ovat sikälikin kiinnostavia, että bussiyhtiöt eivät yleensä halua kilpailullisista syistä julkistaa tarkkoja lukuja matkustajamääristään.

Linja-autoliitto on aiheellisesti kritisoinut oikoradan lähijunaliikennettä, jonka valtio ostaa VR:ltä. Vuonna 2007 oikoradan lähijunat kustansivat valtiolle 3,6 miljoona euroa, matkoja tehtiin VR:n mukaan ostoliikenteessä eli Z-junilla noin 700 000.

Oikoradan yhtä matkaa kohti valtion kulut olivat HS:n mukaan 5,1 euroa, kun bussivuoroille valtion suoraa tukea ei tarvita lainkaan. Tätä voisikin verrata tilanteeseen, jossa valtio antaa vierekkäisistä lähikaupoista toiselle rahallista tukea, jotta se voi myydä tavaraa viereistä kauppaa halvemmalla.

Matkustajamääriä katsoessa hämmästyttää, että miten ihmeessä 700 000 matkustajaa vuosittain keräävä lähijunaliikenne ei ole VR:n mukaan kannattavaa, kun yli puolet vähemmän matkustajia keräävä bussiliikenne taas kannattaa itse itsensä.

Bussivuoroja ajetaan edelleen lähijunia tiheämmin ja matka kestää kauemmin, jolloin Helsinki-Lahti-välin bussiliikenteen voisi arvioida vaativan suunnilleen saman määrän henkilökuntaa kuin lähijunienkin, joita ajetaan kerran tunnissa. Junavuorollehan tarvitaan henkilökunnaksi vähintään kuljettaja ja konduktööri, kun busseihin riittää useimmiten yksi kuljettaja.

HS:n lisäuutisessa mainitaan oikoradan vähentäneen Mikkelin suunnan bussimatkustajia 7-9 prosentilla. Luku on yllättävän pieni, olisin itse veikannut sitä suuremmaksi. Matkustan usein Helsingin ja Mikkelin väliä, ja oikoradan vaikutuksen matkustajamääriin huomaa matkustaessaan toisinaan selvästi: junissa on aiempaa täydempää, busseissa tyhjempää. Junissa on toisinaan jo niinkin täyttä, että bussilla kulkeminen on pitempään kestävästä matkasta huolimatta mukavampaa, kuten joululomalta palatessani huomasin.

VR kertoi syksyllä matkustajamäärän Mikkelin junaliikenteessä kasvaneen noin kolmanneksella, joten junaliikenne on onnistunut haalimaan suurimman osan matkustajistaan henkilöautoista. Tätä voidaankin pitää varsin hyvänä kehityksenä.

Aiheesta aiemmin: Koiviston Auto ostaa Sukulan Linjan (7.9.2007)

3 kommenttia:

Susanna kirjoitti...

Hei Viima, onko sulla aktiivisena joukkoliikenteestä kirjoittavana tarkempaa tietoa siitä, mitä Mäntsälän ja Helsingin väliselle bussiliikenteelle on jatkossa tarjolla. Täällä on uutisoitu helmikuulla vuorojen vähentämisestä, mutten löydä artikkelia millään. Pitäisi reagoida nopeasti (tätä ei enää voi pitää nopeana, mutta yritän parin päivän sisällä kirjoittaa aiheesta asiaa).

viima kirjoitti...

Hei, en valitettavasti ole itse ollenkaan huomannut tällaista, näitä erinäisiä liikenneasioita tapahtuu niin paljon, että suuri määrä ehtii ikävä kyllä mennä kokonaan ohitse.

Mutta kävin nyt katsomassa Mäntsälän kunnan nettisivuilta teknisen lautakunnan pöytäkirjoja. Niistä muistaakseni viimeisimmässä on käsitelty liuta lääninhallituksen pyytämiä lausuntoja linjaliikennelupien muutoksista, eli juuri näistä Mäntsälän alueen bussivuorojen lakkautuksista ja aikataulumuutoksista.

Kovin dramaattisia muutoksia siellä ei nähdäkseni ollut, joidenkin pikavuorojen reitiltä haluttaisiin karsia Mäntsälä pois ja lakkauttaa muutamia vakiovuoroja. Kuitenkin esimerkiksi näyttäisi, että jatkossakin Helsingistä lähtisi arkisin Mäntsälään busseja iltapäivällä puolen tunnin välein, eli suuressa määrin vuoroja ei olla karsimassa, ja osassa liikennöitsijä on vain vaihtumassa toiseksi.

Susanna kirjoitti...

Hei ja kiitos!

Enpä ollut tosiaan huomannut, että asia on ollut lautakuntakierroksellakin.

Käynpä itsekin vielä toteamassa tilanteen.