19.2.2008

Joensuu-Oulu -rataosan puolesta kampanjoidaan

Joensuun ja Oulun välisen rataosuuden puolesta kampanjoidaan netissä. Välillä oleva rataosuus Nurmeksesta Vuokattiin on huonokuntoinen, ja se jouduttanee lähivuosina sulkemaan, jos väliä ei kunnosteta. Sulkeminen on ollut jo aiemmin esillä muiden vähäliikenteisten rataosuuksien lakkautuksia suunniteltaessa. Nyt radan kunnostamisen puolella ovat erityisesti Venäjän asettamat puutullit, joiden vuoksi kotimaisen puun kaatamista ja kuljettamista olisi lisättävä, mutta tätä huonokuntoiset rataosuudet eivät nykyisellään kunnolla kestä. Kansalaisadressi kerää nimiä verkossa ja useissa liikkeissä Valtimossa, Nurmeksessa ja Lieksassa.

Myös Kemijärvellä kampanjoidaan julkisuudessa runsain määrin olleen sellutehtaan puolesta. Kampanja-aseeksi on otettu aiemmasta yöjunakapinasta tuttu ase: kalsarit. Aiheesta kertoi Kaleva kuun alkupuolella. Yöjunaa puolustettiin aikanaan Mie-ryhmän suunnittelemilla yöjuna-alusasuilla, jotka ilmeisesti myytiin loppuun Helsingin muotiliikkeissä. Minäkin olisin halunnut sellaiset, mutta jäin ilman.

Sunnuntai-iltana uutisissa kerrottiin näkyvästi Pieksämäki-Turku -pikajunan jämähtämisestä puoleksitoista tunniksi Paasivuoren tunneliin Muuramessa. Juna törmäsi kiskoilla olleeseen liikennemerkkiin ja veturin paineilmaletkut vaurioituivat. Liikennemerkki oli viety kiskoille VR:n mukaan ilkivaltaisesti ja poliisi tutkii asiaa. Itse suhtaudun kieltämättä melko skeptisesti uutisiin Keski-Suomen metsissä vaeltelevista ilkivallantekijöistä, vaikka mahdollistahan sekin tietysti on. Asianh selvittäminenhän on periaatteessa hyvin helppoa: jos maassa on lunta, näkyisi tunnelin ympäristössä todennäköisesti jalanjälkiä. Tosin mikään media ei näytä poliisilta tiedustelleen tällaista yksityiskohtaa, joka asiaa valaisisi.

Junasivusto Vaunut.org on näinä päivinä siirtymässä Resiina-lehden alaisuuteen. Sivustolla näyttää tällä hetkellä olevan käyttökatkos siirron vuoksi.

Ei kommentteja: