20.2.2008

Kirkkonummella ei huolta tietulleista tai ilmastonmuutoksesta

Kirkkonummen kuntaa eivät näytä keskustelut Helsingin ruuhkista, tietulleista tai ilmastonmuutoksesta hetkauttavan. Kunta on antanut luvan pykätä liudan asuntoja keskelle metsää, ja on nyt käärmeissään, kun valtio ei ole vielä pykännyt kuntaan moottoritietä, että sieltä metsän keskeltä pääsisi sutjakkaasti autoilemaan ihmisten ilmoille. Voivoi. Aiheesta uutisen kirjoittanutta Hesariakaan ei näytä tällainen yhdyskuntasuunnittelullinen tai ilmastopoliittinen näkökulma kiinnostavan, vaan lehti tyytyy pelkkään moottoritien puutteen valittelemiseen. Ehkä automainostajat eivät tällaisesta kriittisyydestä tykkäisi?

Tuo uutinen onkin varsinainen tyyppiesimerkki varsinkin kuntien suhtautumisesta ruuhkiin ja ilmastonmuutokseen. Monilla puolueilla ja toisinaan muillakin tahoilla on kyllä ohjelmissaan kauniita sanoja joukkoliikenteen kehittämisestä, mutta käytännössä melkein kaikkialla toimitaan samoin kuin Kirkkonummella: kaavoitetaan asuntoja minne sattuu niin, ettei toimivan joukkoliikenteen järjestäminen ole edes mahdollista. Tässä vaiheessa on oikeastaan jo turha motkottaa ihmisten runsaasta henkilöautoilusta: pakkohan ihmisten on jotenkin päästä käymään töissä ja ruokaostoksilla.

Muutamassa blogissa on pohdittu junaliikennettä käytettävyyden näkökulmasta. Decode-blogissa on ihmetelty aseman raidenäytön vaunutietoja. Köyttöliittymä.netissä mietitään asemien aikataulunäyttöjen toimivuutta ja raidejärjestelyjä, mitä kävin kommentoimassakin. Useimmitenhan asemilla raide 1 on asemarakennusta lähimpänä. Kaikkialla näin ei ole, koska raiteiden numeroinnissa noudatetaan samaa logiikkaa rataosittain: raide 1 on junaa ajavan veturinkuljettajan näkökulmasta aina samalla puolella, mutta asemarakennus on toisinaan osunut radan "väärälle" puolelle. Ainakin Kuopiossa ja Lahdessa asemarakennus ja raide 1 ovat osuneet kauas toisistaan. Pääradalla kaikki suurimmat asemat ovat säännöllisesti radan länsipuolella, jolloin numerot menevät matkustajankin kannalta loogisesti.

Ei kommentteja: