28.4.2008

Kemijärven yöjunasta tuli suosittu

Helmi-maaliskuun vaihteessa uudelleen käynnistynyt Kemijärven yöjunayhteys on kerännyt heti aloitettuaan runsaasti matkustajia. Makuuvaunumatkustajia on ollut maaliskuun aikana reilut 3000, kertoi VR:n Pohjois-Suomen aluejohtaja Lapin radion uutisille. Kemijärven autovaunu on ollut täynnä joka päivä. Vuonna 2007 Kemijärven taajamajunayhteys keräsi kaikkiaan 18 000 matkustajaa, joka oli noin viidenneksen vähemmän kuin vuotta aiemmin.

VR:n aluejohtaja uskoo Kemijärven yöjunaliikenteen jatkuvan vuoden 2011 jälkeenkin, jolloin nykyinen valtion ja VR:n sopimus kannattamattoman liikenteen ostamisesta päättyy. Kaikkiaan VR:n matkustajaliikenne Lapissa kasvoi alkuvuonna 17 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Kevään aikana on päätetty myös Rovaniemi-Kemijärvi -radan sähköistyksestä lähivuosina. Tällä hetkellä vähäliikenteisen radan sähköistys vaikuttaa melkoiselta siltarumpupolitiikalta, jolla halutaan hyvitellä kemijärveläisiä sellutehtaan lakkauttamisesta. Junaliikenteen määrä Kemijärvelle voi toki lähivuosina kasvaakin, jolloin sähköistys on ymmärrettävä ratkaisu.

VR muutti kaksi pikajunien konduktöörivaunua aggregaattivaunuiksi, jotta uusilla makuuvaunuilla voidaan liikennöidä Kemijärvelle saakka. Kemijärven yöjunan aggregaattivaunu Helsingissä karkauspäivänä. Isompi kuva.
IMG1377. Kemijärven yöjuna

Aiemmin: Kemijärven yöjuna Helsingissä 29.2.2008.


Blogin päivittäminen jäi huhtikuun alussa hunningolle työkiireiden vuoksi, joten päivitin nyt (29.4. illalla) kerralla useamman merkinnän viime päiville. Kokoan vielä ehtiessäni koosteen huhtikuun merkinnöistä ja ehkä lisään vielä joitain asioita. Jatkossa yritän päivittää blogia taas normaalisti, vähintään viikoittain.

Ei kommentteja: