20.5.2008

VR ja Lomapassi: Ahneuden maksimoimista

VR on useana kesänä tarjonnut matkustajilleen Lomapassi-lippua, jolla on voinut matkustaa rajattomasti junilla koko Suomessa kolmen päivän ajan. VR tarjoaa lippua edelleen tänäkin kesänä, mutta on samalla päättänyt karsia Lomapassista kaikki alennukset pois ja myy lippua vain 139 euron hintaisena kaikille matkustajille.

Kesällä 2007 alennushintainen Lomapassi maksoi 59,50 euroa ja normaalihintainen 119 euroa, joten normaalihintainen lippukin on kallistunut 20 eurolla. Tätä VR voinee perustella lipun mukaan lisäämillään neljällä paikkalipulla, kun aiemmin Lomapassia käyttävän on tarvinnut hankkia paikkalippu vain Pendolino-matkoille, muihinkin juniin paikkalipun on halutessaan voinut ostaa. Itse en muista kertaakaan muissa kuin Pendolinossa Lomapassin kanssa paikkalippua hankkineeni, ja silti olen aina istumapaikan junasta löytänyt.

VR:n edustaja kommentoi alennuksen poistamista huhtikuussa Etelä-Suomen Sanomissa. VR:n mukaan Lomapassista oli tullut niin suosittu tuote, että passilla reilaavat nuoret olivat jopa ahtautuneet junien hattuhyllyille nukkumaan, kun vapaat istumapaikat olivat loppuneet. VR:ää ilmeisesti kismittää, kun junissa on ollut liikaa matkustajia, ja nyt toivotaan osan kaikkoavan kun hintaa nostetaan. Joskin hieman parempi tapa asian hoitamiseen voisi olla vaunujen tai tarvittaessa junavuorojen lisääminen. Pelkkä jossakin junassa hattuhyllylle ahtautuneen nuorison syyttäminen on muutenkin hölmöä, koska Lomapassia ovat käyttäneet paljon myös eläkeläiset.

VR on myös huonontanut passin ehtoja viime vuoteen verrattuna. Ennen jos matkan aloitti iltakuuden jälkeen, saattoi reissata vapaasti myös koko seuraavan päivän. Enää tämäkään ei käy, vaan matka on aloitettava vasta saman vuorokauden puolella, jona lomapassia aikoo käyttää. Esimerkiksi ennen saattoi lähteä Helsingistä Ouluun illan yöjunalla ja tulla seuraavan päivän iltana takaisin. Nyt taas olisi lähdettävä vasta aamulla, ja palattava jo saman päivän iltana, jos haluaisi selvitä yhden matkapäivän käyttämisellä.

Lomapassin rinnalla VR kuitenkin myy InterRail One Country Passia 12-25 -vuotiaille, johon sisältyy kolme matkapäivää hintaan 71 euroa. Mutta tätä lippua ei voi ostaa, jos asuu vakituisesti Suomessa. Olisi kiinnostavaa kuulla, mikä olisi EU-viranomaisten kanta tähän asuinpaikan mukaan harrastettavaan hinnoittelemiseen.

Itse olen useana kesänä ostanut pari Lomapassia ja hyödyntänyt lippua varsin maksimaalisesti matkustamalla ympäri Suomea koko päivän. Tiettävästi muutkin junaharrastajat ovat tätä harrastaneet, mutta tuskin marginaalisen, muutaman kymmenen henkilön tehokäyttäjäryhmä riittää koko alennuksen poistamiseen. Konduktööritkään eivät ole ainakaan itselleni ehtineet matkustellessa vielä tutuiksi tulla, eikä muutakaan seurantaa yksittäisellä Lomapassilla tehtyjen matkojen määrästä ole.

Tänä kesänä VR saa todennäköisesti pitää puolestani matkatunkkinsa, melkein 80 euron hinnankorotus on liikaa. Lomapassin korvaajaksi voi harkita Matkahuollon myymää Bussipassia. 149 euroa maksavalla bussikortilla saa matkustaa viikon ajan rajattomasti ja ilman lisämaksuja kaikilla Suomessa kulkevilla bussivuoroilla, pääkaupunkiseudun ja Turun paikallisliikennevuoroja ja Venäjän liikenteen bussivuoroja lukuunottamatta. Kahden viikon Bussipassi maksaa 249 euroa.

Matkahuollon myymässä Bussipassissa ei ole aiemminkaan ollut alennusryhmiä, mutta hinta on silti kohtuullinen jos VR:ään vertaa. Bussipassissa yksi matkapäivä maksaa viikon lipulla noin 21 euroa (n. 18 euroa kahden viikon lipulla), kun taas VR:n Lomapassilla nykyisin yhden päivän reissaaminen kustantaa noin 46 euroa. Bussiliikenteen reittiverkosto kattaa myös huomattavasti laajemman alueen Suomea kuin junaliikenne, ja öisinkin busseja kulkee junia enemmän, erityisesti VR:n lakkautettua sisämaan yöjunavuorot vuoden 2006 syksyllä. Bussivuoroja kulkee öisin esimerkiksi Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Lahteen, kun samaan aikaan koko junaliikenne on näillä väleillä hiljentynyt. Yöpikavuoroja kulkee myös Helsingistä Joensuuhun, Kuopioon, Kajaaniin, Jyväskylään, Ouluun ja Pieksämäelle ja Turusta Ouluun.

VR:ää vaaditaan palauttamaan Lomapassin alennus mm. Facebook-ryhmässä, jossa tätä kirjoitettaessa oli jo lähes 1000 jäsentä.

Aiheesta myöhemmin: VR: Lomapassin suosio olikin laskussa, joten nostimme sen hintaa (11.6.2008)

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tottahan VR yrittää kaikin keinoin päästä eroon matkustajista, koska heidän laskuoppinsa mukaan matkustajat tuottavat yhtiölle vain tappiota. Kas näin se menee: Otetaan jonkin rataosan liikenteen harjoittamisesta koituva vuotuinen tappio ja jaetaan matkustajien määrällä. Saadaan tappioksi vaikkapa 17 euroa/matkustaja. Sitten ryhdytään miettimään, kuinka kannattavuutta voisi parantaa. No tietenkin vähentämällä matkustajien määrää, koska eo. laskelma osoittaa, että jokainen matkustaja tuottaa 17 euron tappion! Jos aikatauluja muuttelemalla, pysähdyksiä karsimalla, muita palveluja huonontamalla ja yleisellä yrmeydellä onnistutaan karkottamaan viimeisetkin matkustajat, niin on saatu liikenne jo melkein kannattavaksi!