11.6.2008

VR: Lomapassin suosio olikin laskussa, joten nostimme sen hintaa

Useampi media on nostanut viime viikkoina esille VR:n päätöksen karsia alennukset Lomapassista. Myös liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) oli havahtunut VR:n alennusten karsimiseen, ja kehotti VR:ää vielä harkitsemaan alennusten palauttamista Lomapassiin. Vehviläinen ei ollut tyytyväinen myöskään VR:n päätökseen poistaa opiskelija-alennus Suomen ulkopuolella opiskelevilta suomalaisilta. He saivat vielä viime syksynä 50 prosentin alennuksen junalipuista käydessään kotona Suomessa. VR:n mukaan ulkomailla opiskelevien alennus poistettiin, koska sitä voinut antaa vain suomalaisopiskelijoille, vaan se olisi pitänyt ulottaa myös muiden EU-maiden opiskelijoihin. Vehviläisen mukaan kuitenkin esimerkiksi Ruotsissa ja Virossa vastaavantyyppiset alennukset ovat edelleen käytössä.

Lomapassiasia oli esillä myös HS:n haastattelussa toukokuun lopulla, jossa VR:n henkilöliikenteen markkinointisuunnittelija Eija Seppänen kertoi, kuinka kymmenen vuotta vanha tuote kaipasi uudistamista. Hänen mukaansa VR haluaa tarjota passia erityisesti aikuisille, jotka maksavat junalipuista täyden hinnan. Seppäsen mukaan Lomapassista oli tullut nuorten suosikki, ja junat ovat olleet täynnä tavarahyllyjä myöten. Hän arveli uudistuksen parantavan matkustusmukavuutta, muistuttaen myös VR:n tulostavoitteesta. Haastattelun mukaan kesällä 2007 myytiin 40200 passia, joista puolet normaalihintaisia ja puolet alennuslippuja. Opiskelijat olivat suurin alennusta käyttänyt ryhmä.

Nyt VR on kuitenkin muuttanut mieltään Lomapassin suosiosta. VR:n markkinoinnin suunnittelupäällikkö Satu Puumala kertoo Karjalaisessa, että Lomapassin alennusten karsimiseen onkin syynä tuotteen heikentynyt kysyntä viime vuosina. "Lomapassin kysyntä on pari vuotta ollut laskusuuntaista. Tuotetta haluttiin profiloida uudenlaiseksi ja siitä tehtiin sesonkituote muulloin täyden hinnan maksaville asiakkaille" Puumala kommentoi haastattelussa.

Eli ensin Lomapassista oli tullut liian suosittu, joten VR päätti nostaa sen hintaa ja karsia siitä alennukset, jotta sen käyttäjämäärä vähenisi. Seuraavaksi Lomapassin suosio olikin laskenut, minkä vuoksi VR päätti korjata asian nostamalla tuotteen hintaa, karsimalla alennukset, huonontamalla tuotteen ehtoja ja lisäämällä markkinointia.

Tässä vaiheessa täytyy myöntää, etten minä osaa sanoa tähän VR:n logiikkaan tällä erää enää mitään. Mutta muihin liikenneasioihin kenties osaan, viime viikkojen blogihiljaisuuden jälkeen käsiteltäviä asioita olisi taas loputtomasti.

Ei kommentteja: