15.12.2009

VR lopetti junamaattialennuksen kertomatta asiakkaille

VR näyttää lopettaneen alennuksen, jonka on saanut jos on ostanut lippunsa aseman lipunmyyntiautomaatti Junamaatista. Alennus on jo vuosia ollut 50 senttiä per lippu, joskaan sitä ei ole saanut lähiliikenteen lipuista eikä lisämaksuista. Alennuksen poistosta ei nähdäkseni ole vaivauduttu kertomaan asiakkaille mitenkään.

Alennuksen katoamisen voi päätellä VR:n Junamaattisivulta: Googlen välimuistista katsottaessa vielä 8. joulukuuta sivulla lukee: "Junamaatista ostaessasi saat kaukoliikenteen junalipuista 0,50 euron alennuksen. Etu koskee junamaateista ostettavia lippuja, ei etukäteen varattujen lippujen lunastamista." Nyt tuo teksti on poistettu sivulta.

VR mainostaa tänään tiedotteella lipunmyyntiautomaattien uusimista, mutta hinnankorotuksesta tiedotteessa ei viitsitä mainita mitään.

Aloin hämmästellä tätä asiaa eilen maanantaina, kun lähdin lähijunalla Helsingistä Tampereelle. Ostan junalippuni melkeinpä aina automaatista, koska se on junaan kiirehtiessä yleensä kätevintä ja lipusta saa lisäksi tuon 50 sentin alennuksen. Nyt automaatista ostettu lippu maksoikin yllättäen 50 senttiä enemmän kuin mitä se vielä edellisellä viikolla maksoi. Testasin asiaa vielä kysymällä automaatilta hintaa Helsinki-Tampere välille IC-junaan, ja siinäkin lipun hinta oli noussut aiemmasta 50 sentillä. Varmuuden vuoksi tein saman hintakyselyn vielä Tampereellakin, tuloksena jälleen sama 50 sentin hinnannousu. Laitoin asiasta eilen kyselyn VR:n asiakaspalveluun, mutta siihen ei ole ainakaan vielä vastattu.

Määrällisesti 50 sentin hinnankorotus ei toki ole suuren suuri, mutta suhteellisesti junalipun hinta nousee joillain väleillä kymmeniä prosentteja, jos lippunsa on aina ostanut automaatista. Esimerkiksi Tampere-Toijala -välille alennushintainen lippu maksaa 2,40 euroa, automaatista ostettuna 1,90 euroa. Hinnan nousu on siten yli 25 prosenttia, aikuisten lipussa (automaatista 4,20 euroa muuten 4,70 euroa) noin 12 prosenttia. Pitemmillä ja kalliimmilla matkoilla nousu on tietysti pienempi myös prosentuaalisesti.

VR on ilmeisesti päättänyt, että asiakkaita ei enää tarvitse mitenkään palkita siitä, että nämä asioivat automaatilla ja palvelevat itse itseään. Automaattialennuksesta ovat hyötyneet niin asiakas kuin VR:kin: asiakas on saanut pienen alennuksen ja toisinaan voinut säästää lippua ostaessaan aikaa, jos lipunmyynnissä on ollut jonoa. VR on hyötynyt, kun asiakkaat ovat asioineet automaatilla ja lipunmyynnin aikaa on säästynyt. Jatkossa automaatilla asioimisesta hyötyy pääasiassa VR, asiakas voi ehkä säästää tovin aikaa jos lipunmyynnissä sattuu olemaan ruuhkaa.

Olen syksyn aikana VR-uutisia seuratessani toisinaan miettinyt, että VR:ää haukutaan paljon aiheetta ja yliampuvasti. Mutta kun vastaan tulee taas tällainen salaillen eteenpäin viety asiakkaiden palvelun huononnus ja hintojen korotus, ei toistaiseksi taaskaan hirveästi houkuta tämän valtiollisen monopolirahastajan palveluja kehua.

Ei kommentteja: