19.1.2010

Helsinki-Pietari -välille avataan laivayhteys

IMG42353. Venematkalla
Merimaisemia Silja Linen laivan kannelta Helsinki-Tukholma -reitiltä syksyllä 2007.

Helsingin ja Pietarin välille avataan huhtikuussa jälleen laivayhteys, kerrottiin eilen useammissa uutisissa. Mm. Ylellä oli aiheesta pieni juttu.

Liikennöinnin aloittaa EU:n alueelle rekisteröity uusi yritys St. Peter Line. Helsingin ja Pietarin välillä aiotaan tehdä viisi matkaa viikossa, eli nähtävästi aivan joka päivä ei väliä laivalla suuntaansa pääse. Pietarissa saa viettää maksimissaan 72 tuntia ilman tarvetta viisumin hankkimiselle. Tarkemmista aikatauluista ei näytä vielä olevan tietoa.

St. Peter Line on hankkinut välille Silja Linen aikanaan käyttämän autolautan, joka on viime vuosina ollut majoituskäytössä mm. Kööpenhaminan ilmastokokouksessa. Laivan nimeksi ollaan vaihtamassa Princess Mariaa, kun aiemmin se on ollut M/S Queen of Scandinavia ja sitä ennen M/S Finlandia. Laivasta Wikipediassa.

Helsingin ja Pietarin välinen etäisyys on hieman yli 300 kilometriä, joten noin neljääkymppiä (22 solmua) köröttelevässä autolautassa saa ihastella merimaisemia ainakin 8 tuntia. Tässä mielessä laiva ehtisi ajaa vuorokauden aikana matkan edestakaisinkin, mutta aika kiireellä saisi autolautta silloin puksuttaa.

Jos risteily Pietariin irtoaa 40 eurolla, voisi sellaisen tekemistä jopa harkita, jos aikataulu on muuten sopiva. Toisaalta matka kestää edelleen sen verran kauan, ettei Pietarissa voi käydä kätevästi päivyystäään kuten Tallinnassa. Yhdensuuntainen junamatka Helsingistä Pietariin maksaa Sibeliuksessa tällä hetkellä 60,20 euroa, eli junalla käynti Pietarissa maksaa 120,40 euroa. Tuohon verrattuna noin 40 euron hintainen risteily olisi varsin edullinen. Bussimatka Helsingistä Pietariin näyttää maksavan 39 euroa suuntaansa Savonlinjan vuorolla.

Olen viime aikoina alkanut kiinnostua hieman junien lisäksi myös laivoista. Tällaisissa vanhoissa autolautoissa on jotain viehättävän ruosteista, historiallista meininkiä. Joskaan tuo Princess Maria ei Wikipediassa olleen kuvan perusteella näytä kovinkaan vanhalta eikä ruosteiselta. Olisi ollut hauskaa päästä tutustumaan Finnjetiin ennen sen romuttamista. Tosin luin vasta jostain lehtijutusta, että Finnjet oli ollut viime vuodet jossain kostealla alueella eikä sen ilmastointi ollut päällä, joten sisätilat olivat kaiketi aika lailla homeessa. Mutta olisihan se varmaan jännittävä kokemus ollut silti.

Ei kommentteja: