19.1.2010

Inhimillinen virhe ja irronnut kytkinlenkki aiheuttivat Helsingin junaturman

Helsingin junaturman syy selvisi eilen maanantaina, kun Onnettomuustutkintakeskus tiedotti tutkintansa tuloksista. Junan jarrut toimivat kuten pitikin: ne pysäyttivät junan koska neljä viimeistä vaunua oli irti muusta rungosta. Kun jarrut pysäyttivät junan, konduktööri meni ulos katsomaan, muttei huomannut vaunujen välisen kytkinlenkin irtoamista lumen ja jään vuoksi. Niinpä konduktööri kytki neljän Helsingin puoleisessa päässä olleen vaunun jarrut pois päältä, jolloin ne erkaantuivat muusta junarungosta ja lähtivät valumaan rautatieasemalle tunnetuin seurauksin.

Tekniikka siis toimi aivan kuten pitikin: juna ei liikkunut koska vaunut olivat irronneet. Virhe oli inhimillinen, ja olisi mahdollisesti voitu estää perusteellisemmalla koulutuksella. Joskin tämä on silkkaa spekulointia.

Kerrankin on muuten jotain hyötyä siitä, että päivitän tätä blogia näin harvakseltaan. Viime viikolla aioin kummastella VR:n toimitusjohtajan ja turvallisuusjohtajan ristiriitaisia lausuntoja onnettomuudesta. Toimitusjohtaja kun sanoi Aamulehdessä viikonloppuna, ettei junassa ollut lainkaan jarruvikaa. "VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro tyrmää ajatuksen jarruviasta. - En usko, että jarruissa oli mitään vikaa tai että niihin voisi tulla vikaa jäätymisen takia. Me ajamme 900 henkilöjunaa ja 400-500 tavarajunaa joka päivä, eikä meillä ole koskaan ollut tällaista ongelmaa." Turvallisuusjohtaja puolestaan kommentoi onnettomuuden jälkeen, että jarruissa lienee ollut vikaa, mutta eihän niissä siis ollut. Aro lienee tiennyt sen jo antaessaan Aamulehdelle haastattelua. Heti onnettomuuden jälkeen taas on tietysti luonnollista pohtia kaikenlaisia mahdollisia vaihtoehtoja.

Onnettomuusuutisia seuratessa on muuten häirinnyt hieman se, että aihetta käsitelleissä uutisissa on riittänyt melkoisesti virheitä. Juna on ollut mm. kokonaan kaksikerroksinen (ei ollut, 3 vaunua oli yksikerroksisia), Aamulehden mukaan vaunut karkasivat pari sataa metriä asemalta (Linnunlauluun on kyllä hieman pitempi matka), ja melkein kaikissa jutuissa karanneet vaunut ovat kaikki olleet kaksikerroksisia (jopa Tekniikka&Talouden muuten hyvässä jutussa), vaikka viimeinen niistä oli tavallinen, yksikerroksinen ravintolavaunu. Toisaalta eipä sillä, että itsekään hirveän syvällisesti kaikkia teknisiä yksityiskohtia tajuaisin tai osaisin kirjata oikein.

Asiasta muualla:
- Keskustelua Resiinan palstalla
- Turman syistä Ilta-Sanomissa, Ylen uutisissa ja Hesarissa.

Ei kommentteja: