6.10.2010

Mikkelin ja Mäntyharjun junayhteydet heikkenevät

IMG44007. Matkustajia Kouvolassa
Pikajuna lähdössä Kouvolasta pohjoiseen marraskuussa 2007.

Mikkelin ja Mäntyharjun väliset junayhteydet heikkenevät merkittävästi joulukuun 13. päivä, jolloin pikajuna P701 Kouvola-Rovaniemi lakkaa kulkemasta Kouvolan ja Pieksämäen välillä. Lisäksi lakkautetaan Pieksämäeltä Kouvolaan illalla 21:08 lähtenyt pikajuna P714. Aamun juna on lähtenyt Kouvolasta klo 6:32 ja Mäntyharjulta, klo 7:12 saapuen Mikkeliin kouluja ja työpaikkoja ajatellen sopivasti klo 7:43.

Kymmenet Mäntyharjulta Mikkeliin matkustavat ovat vuosia käyttäneet tätä aamun junayhteyttä työ- ja koulumatkoihinsa. Matka on käynyt ajallisesti nopeasti puolessa tunnissa, kun bussit taittavat Mäntyharju-Mikkeli -välin noin tunnissa. Ensimmäinen bussi Mäntyharjulta saapuu Mikkeliin vasta 8:50. Pohjois-Savon Ely-keskus lupaa kuitenkin Pitäjänuutisissa, että Mäntyharjulta pääsee jatkossa bussilla Mikkeliin ennen aamukahdeksaa. Liikennelupa on laitettu hakuun muutama viikko sitten, kun Ely sai yllättäen tiedon VR:n ja liikenneministeriön päätöksestä lakkauttaa junavuoro. Liikenneministeriö joutuu lakkauttamaan vuoroja, koska hallitus kokoomuksen ja keskustan johdolla ei ole antanut riittävästi rahaa joukkoliikenteen tukemiseen.

Samalla huononevat yhteydet Mikkelistä ja Kouvolasta pohjoiseen. Mikkelistä 7:52 lähtevä juna on ollut Kuopiossa klo 9:43. Jatkossa Mikkelistä pääsee Kuopioon vain aamuyön pikavuorobussilla, joka lähtee jo kello 4:25 ja on perillä 7:20. Seuraava suora yhteys on 7:50 lähtevällä, vain koulupäivinä kulkevalla vakiovuorolla joka on Kuopiossa 11:05. Välissä on myös Mikkelistä 5:55 lähtevä bussiyhteys, jossa on autonvaihto Juvalla ja Varkaudessa, jälkimmäisessä lisäksi 50 minuutin odottelu, jolloin koko matkaan menee lähes neljä tuntia. Tämä yhteys tuskin kovinkaan montaa Kuopioon menevää matkustajaa houkuttelee.

Junaliikenteessä ensimmäinen vuoro Mikkelistä Kuopioon on joulukuun puolivälistä alkaen IC71, joka on perillä vasta 12:43.

On aivan surkeaa, ettei kahden suuren maakuntakeskuksen välillä ole junayhteyttä tätä ennemmin, ei vaikka välillä kulkee suora, hyväkuntoinen rautatie. Mikkelistä pääsee joulukuusta lähtien aikaisemmin aamulla jopa Turkuun, jonne vaihdolliset junayhteydet saapuvat klo 11:00 ja 12:00.

Ei voi kun taas todeta, että junaliikenteessä tarvittaisiin joko vahvaa omistajaohjausta valtion suunnasta. Tai vaihtoehtoisesti VR voisi lakkauttaa kerralla koko liikenteensä Savonradalta ja valtio ostaa tilalle kokonaan uusituilla aikatauluilla kulkevat vuorot tarjouskilpailun perusteella.

Illan Pieksämäki-Kouvola -vuoron lakkauttamisesta ei aiheudu yhtä suurta haittaa: myöhäisillan junavuoroa on ajettu vasta vuodesta 2006 alkaen. Kuopiosta pääsee joulukuun puolivälin jälkeenkin Mikkeliin klo 18:00 ja 23:00 lähtevillä pikavuoroilla, kun illan viimeinen juna lähtee klo 17:20.

Lisäys: Länsi-Savon uutinen aiheesta.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

VR-monopoli estää junaliikennepalvelun riittävän laajan ja laadukkaan tarjoamisen Kehä III:n ulkopuolella.

Monopolin sanelemat liikennöintihinnat ovat valtiolle todella kovat. Mikään muu ei selitä sitä, että Suomessa ollaan jatkuvasti lakkauttamassa junavuoroja ja asemia.

Esim. Ruotsissa, jossa junaliikennettä valtion rataverkolla saa tarjota muutkin kuin valtion rautatieyhtiö (SJ), junat palvelevat erittäin pieniäkin reittejä tiheästi.

VR-monopoli on lakkautettava välittömästi siten, että niillä reiteillä missä VR kieltäytyy ajamasta ilman valtion ostoja, voidaan järjestää tarjouskilpailu muiden tarjoajien kesken.

5-10 vuoden sisään koko VR-monopoli on lakkautettava ja avattava kilpailu kokonaan. Tämä ei suinkaan tarkoita VR:n tai rataverkon yksityistämistä, vaan ainoastaan kilpailun avaamista.

Ennen kuin saadaan kilpailu avoimeksi asteittain, niin VR:lle on laitettava ehdoton kaluston romutuskielto. VR kun koittaa nyt estää muiden markkinoille pääsyn romuttamalla käyttökelpoista vanhaa kalustoa (jota voisi esim. kuntein omistamat kalustoyhtiöt ostaa romuraudan hinnalla, kunnostaa ne ja vuokrata uusille liikennöitsijöille).