7.1.2011

Liikenneministeri Vehviläinen vaati selvitystä - kohta VR vastaa

IMG53562. Commuter train, Riihimäki
Vanhempi lähijuna Riihimäellä aatonaaton aamupäivällä 2010. Odottelin lähijunaa Riihimäeltä Lahteen, puolisen tuntia myöhässä.

VR ja Liikennevirasto antavat tänään yhdeltätoista selvityksen liikenneministeri Anu Vehviläiselle junien myöhästelystä ja matkustajapalvelun laadusta poikkeustilanteissa (junien myöhästymiset ja peruutukset, ja kuinka VR aikoo korjata asian).

Vehviläisen selvityspyynnöstä huomaa, että vaalivuosi on alkanut. Tiedotusvälineet nielaisivat Vehviläisen tiedotesyötin ei vain koukkuineen vaan varsineen kaikkineen. Onhan se oikein uutisen paikka, kun junaliikenteestä vastuussa oleva ministeri oikein tiedotteessaan toteaa, että ongelmia on ollut (ihanko totta, ei kai nyt sentään?) ja haluaa, että ongelmat selvitetään (siis että ihan selvitetään, kuka olis keksiny tehdä samoin?!).

No leikki leikkinä: tokihan ministeri saa vaatia selvityksiä, varsinkin alaisuudessaan olevalta Liikennevirastolta. En vain usko, että hetkisen kuluttua julkaistava selvitys antaa juuri mitään uutta tietoa mihinkään.

Kun tässä on vielä hetki aikaa arvata, veikkaan VR:n kertovan selvityksessään ainakin seuraavaa: Helsingin ratapiha on ruuhkainen, ja asian korjaamiseksi olisi rakennettava Pisara-rata Helsingin alle ja ostettava uusi asetinlaite ratapihalle. Kaluston kanssa on paikoin ollut ongelmia, jotka varsinkin yksiraiteisella (ja toisaalta myös ruuhkaisella pääradalla) heijastuvat nopeasti muuhun liikenteeseen, kuten myös Helsingissä olevat ongelmat. VR kertoo parantaneensa tiedotusta, mutta lupaa parantaa sitä edelleen yhteystyössä Liikenneviraston kanssa.

VR kehuu uutta glykolilaitettaan ja muistuttaa kaikista toimistaan, joita se on junien sujuvuuden lisäämiseksi tehnyt. VR:llä olisi mahdollisuus kertoa myös tilaamistaan ohjausvaunuista, jotka helpottavat liikenteen sujuvuutta Helsingissä. En tosin usko, että tästä mainitaan, koska silloin joku voisi kysyä että miksei niitä otettu käyttöön jo vuosia sitten. VR ei kyseenalaista aikataulujensa tiukkuutta tai kaluston kierron järkevyyttä poikkeustilanteissa. VR ei myöskään suuremmin hauku Liikennevirastoa, koska se nyt vain ei ole ollut tapana. Tämä johtunee ainakin siitä, ettei välejä Liikennevirastoon haluta pilata.

Kohta saa nähdä, missä määrin tämä ennustus meni oikein. Niin ja etukäteen Vehviläinen on ilmoittanut, että talvikeli ja vanha kalusto eivät käy selityksiksi.

Tänään aamulla kaukojunien liikenne näyttää sujuneen kohtalaisen hyvin. Olisi kiinnostavaa tehdä jonain päivänä pientä analyysiä siitä, mistä syistä minkäkin junavuoron myöhästyminen johtuu ja mikä siihen voisi auttaa. Ajattelin oikeastaan tehdä sen jo tänään, mutta tämä aamu ei sopinutkaan kun pahempia myöhästymisiä ei näytä nyt olevan. Tilanne ehtii toki vielä päivän aikana muuttua. Tosin ennusteiden mukaan lämpötila Helsingissä on tänään lähellä nollaa, joten vaikka päivällä sataisikin reippaasti lunta, jaksavat vaihteet todennäköisesti sulattaa lumet ongelmitta.

Uutisia Vehviläisen selvityspyyntötiedotteesta:
- IS: Ministeriltä tyly tiedote.
- YLE: Liikenneministeri vaatii selvitystä junien myöhästelystä.
- HS: Liikenneministeri vaatii VR:ltä selvitystä junaliikenteen ongelmista.
- VR kertoo tiedotteessaan juniin glykolia suihkuttavasta laitteesta (4.1.2011).

Iltapäivällä:

Junien myöhästyminen: VR:n selvitys ei tuonut uutta tietoa

Ei kommentteja: