8.2.2011

Lentoliikenteen tulevaisuus: biopolttoaineet ja ilmalaivat

IMG39158. Ilta

Katsoin äsken Ylen Areenasta ohjelman ekoliikenteestä. Kuvailunsa mukaan "Matkustajamäärät kasvavat ja tavarakuljetukset lisääntyvät. Kuusiosaisessa sarjassa selvitetään, millaisia kysymyksiä liikennesuunnittelijat joutuvat ratkomaan ympäristöhaittojen vähentämiseksi."

Tässä jaksossa perehdyttiin lentoliikenteen tulevaisuuteen ja ympäristöongelmiin. Ohjelma näkyy enää muutaman päivän, joten kirjoitin samalla ylös muutamia kiinnostavia yksityiskohtia. Vaikka kai tämäkin tulee joskus taas uusintana. Yksityiskohtia ohjelmasta:

- tällä hetkellä peräti 95 prosenttia maailman liikenteestä kulkee öljyllä.

- Lentoliikenne päästää kasvihuonekaasuja korkealle ilmakehään, ja tämän osuudesta ilmastonmuutokseen on vaihtelevia arvioita. Lentoliikenteen osuus globaalista ilmasto-ongelmasta on nyt 4-9 prosenttia, ja osuus kasvaa vauhdikkaasti.

- Itä-Euroopan maissa lentoliikenne kasvaa jopa 25 prosenttia vuodessa.

- Polttoainekulut muodostavat 30-50 prosenttia lentoyhtiöiden toimintamenoista. Se kannustaa vähentämään polttoaineen kulutusta.

- Komposiittirakenteinen Boeing 787 Dreamliner vähentää polttoaineen kulutusta noin 20 prosenttia vanhoihin koneisiin verrattuna. Kone on kevyempi joten pienemmät moottorit riittävät.

- Lentokoneiden vauhdin pieni hidastaminen on alalla tabu. Lentoyhtiöt haluavat koneiden liikkuvan mahdollisimman nopeasti. Kuitenkin 10 prosentin hidastus vauhdissa merkitsisi 20 prosenttia alhaisempaa kulutusta. Purjelentokone on ääriesimerkki, sehän ei käytä polttoainetta ollenkaan.

- Nykyisen solmulentokenttien sijaan kannattaisi suosia suoria lentoja.

- Lentoliikenteen hinnat ovat keinotekoisen halpoja, koska polttoaine on verovapaata.

- Amyris Biotechnologies -yhtiö on kehittänyt malarialääkettä, jonka ohessa yhtiö kehittää hiilivetypohjaista biopolttoainetta lentokoneille. Etanolissa on noin 27-30 prosenttia vähemmän energiaa kuin bensassa. Siksi yhtiö kehittää hiilivetyihin perustuvaa polttoainetta alkoholipohjaisten sijaan.

- Biopolttoaineiden määrällisissä tavoitteissa on se ongelma, että ne houkuttelevat tuottamaan mahdollisimman paljon halpaa polttoainetta, eikä se ole aina ympäristön kannalta hyvä vaihtoehto.

- Ilmalaivat saattavat tulla takaisin! Niiden päästät ovat todella merkittävästi lentokoneita pienempiä, jopa vain viidenneksen tai kymmenesosan lentokoneiden päästöistä. Ilmalaivojen kehitys loppui taannoin 1937 Hindenburgin onnettomuuteen. Nykyiset ilmalaivat täytetään heliumilla, joka ei pala.

Skykitten-ilmalaiva on mielenkiintoinen. Siinä on esimerkiksi laskeutumista varten ilmatyynyt pohjassa, jolloin se voi laskeutua minne tahansa. Alus nousee ja laskeutuu pystysuoraan, joten se voisi laskeutua esimerkiksi tehtaan takapihalle. Matka taittuu kuitenkin hitaammin kuin perinteisillä lentokoneilla.

Ei kommentteja: