21.6.2011

VR: Pendolinoille hitaammat aikataulut

IMG54093. Pendolino
Pendolino Helsingissä talvella 2011.

VR kertoi tänään lisäävänsä pelivaraa varsinkin Pendolinojen aikatauluihin. Lokakuun lopulta alkaen Pendolinot aikataulutetaan niin, ettei sillä ole väliä, toimiiko junan kallistus vai ei. Tämä parantanee junien täsmällisyyttä, joskin samalla poistaa Pendolinoilta sen edun, joka oli yksi merkittävä syy niiden hankintaan.

Tosin tuosta kallistumisesta ei nykyisinkään ole ollut ilmeisesti hyötyä kuin kahdella rataosalla: Savonradan pätkällä Mikkelin ja Kouvolan välillä, ja Jyväskylän ja Tampereen välisellä osuudella. Esimerkiksi oikoradalla ja Tampereen ja Helsingin välillä junat voivat ajaa kahtasataa ilman kallistustakin.

VR näyttää myös ottavan reippaamman otteen Helsingin ratapihan ruuhkan selvittelyyn: jonossa Tampereelta Helsinkiin aamuisin ajaneista Pendolinoista luovutaan. Lisäksi G-junat lakkautetaan kokonaan.

HSL:n kanssa yhdessä on päätetty myös ajaa jatkossa kaupunkiratojen lähijunia koko päivän samanpituisina, jotta turhalta vaihtotyöliikenteeltä vältytään.

Kirjoitin muutama viikko sitten Etelä-Suomen Sanomiin Pisara-radasta, kun olen lehdessä kesätoimittajana ja Esalais-vuoro osui kohdalleni. Sivusin silloin hieman myös Helsingin ratapihan ruuhkaa ihmetellessäni, miten lähijunat voivat viedä niin paljon raiteita, kun yhtä tiheästi liikennöivän metron pääteasemillakaan ei ole mitään ylimääräistä raidetilaa. Lähijunien ajaminen yhtä pitkinä koko päivän helpottanee tuota pohtimaani metrotyylistä liikennöintiä.

Vielä kun VR saisi tilaamansa ohjausvaunut, voisi Helsingin ruuhka helpottaa ilman Pisara-rataakin. Mainittakoon tosin, etten varsinaisesti vastusta kyseistä hanketta, mutta miljardin investointi raiteisiin vain tuntuu hullulta, kun samaan aikaan joka vuosi kiistellään siitä, riittääkö esimerkiksi bussivuorojen ostoihin edes muutama miljoonaa euroa.

Matkapäiväkirjoittelut ovat meinanneet unohtua, mutta päivitän niitä lisää lähipäivinä. Kesäkuun alussa kirjoitin mainitun ESS:n blogissa tuolloin esillä olleesta junaliikenteen hintauudistuksesta.

1 kommentti:

JWs kirjoitti...

Pisara-rata on Uudenmaan maankehityshanke. Liikenteellisesti sillä saadaan Helsingin kaupunkijunien käyttäjille kaksi uutta asemaa. Siinä kaikki hyöty mitä Pisaran 750-1.000 miljoonalla saadaan.

Kaukojunahanke Pisara ei ole missään nimessä. Kaukojunien ongelmat ovat aivat muualla kuin Helsingin asemalaitureilla ja ratapihalla. Ongelmien yksi oire vain ilmenee siellä.

Ongelmat ovat koko rataverkolla eikä Helsingin aseman kapasiteetissa. Kaukojunaratojen ja -laiturien kapasiteetistahan on nyt vain osa käytetty - ainoastaan kaupunkiradat ovat täynnä. Ongelmia on myös VR:n toiminnassa.

Pisara ei auta yhtään mitään kun yksiraiteisuus, kalusto, routa, lumi, jää, huono organisointi, henkilöstöongelmat, työnjohdon puute jne. tökkivät junien kulkua koko maassa. Siellä ne myöhästyvät ja tulevat myöhässä Helsinkiin, vaikka Helsingissä olisi kolme Pisaraa päällekkäin.

Pisara ainoastaan hieman lieventää ongelmien aiheuttamaa oiretta maan yhdessä kolkassa, mutta tämä on täysin marginaalinen "hyöty". On siis aivan hullua laittaa noin miljardi euroa yhden oireen lievittämiseen, kun sen voisi käyttää oikeiden ongelmien poistamiseen.

Oikeiden ongelmien poistaminen ei tietenkään sovi Uudellemaalle eikä VR:lle, koska siellä tiedetään, että jos Pisaraa ei saada vääristeltyä kaukojunahankkeeksi, niin valtiolta ei heri rahaa kaupungin sisäisen hankkeen toteuttamiseen kuin ehkä 5-30%.