21.12.2011

Halpabussiyhtiö Onnibus aloittaa Tampere-Pori-reitistä

Tälle viikolle osui yksi vuoden kiinnostavimmista uutisista joukkoliikenteen alalta: Suomessa aloittaa vuodenvaihteessa toimintansa halpabussiyhtiö. Onnibus tiedotti aloittamisestaan maanantaina, ja saikin heti mukavasti näkyvyyttä mediassa.

Yhtiö lupaa kuljettaa Tampere-Pori-välillä matkustavan halvimmillaan kolmella eurolla. Uutisista voi ymmärtää, että samaa hinnoittelua aiotaan käyttää muillakin reiteillä tulevaisuudesta. Yhtiö ajaa Tampere-Pori-välillä aluksi kolme vuoroa suuntaansa arkisin. Tähän asti pelkkää hyvää siis matkustajan kannalta.

Vuodenvaihteessa Pori-Tampere-välin bussiyhteydet kuitenkin harvenevat, koska välillä nyt ajava Satakunnan Liikenne vetäytyy liikenteestä kokonaan. Satakunnan Liikenne on yrittänyt jatkaa välin yksinoikeussopimusta syksyllä. Perinteisiä bussiyhtiöitä edustava Linja-autoliitto puolestaan on moittinut sitä, ettei Satakunnan Liikenteelle annettu vuoden jatkoaikaa yksinoikeussopimukseen.

Markkinaehtoinen bussiliikenne (Onnibus) ja vanhoihin, lähivuosina päättyviin yksinoikeussopimuksiin (jotka ovat taanneet isoille bussiyhtiöille käytännössä monopoliaseman) eivät kilpaile samalla viivalla, koska markkinaliikenteessä ei toistaiseksi voi käyttää esimerkiksi yhteiskunnan tukemia seutulippuja. Kuinka näiden käyttö järjestetään tulevaisuudessa, tulee vasta vuodenvaihteen jälkeen pohdittavaksi työryhmään.

Bussimarkkinan avautuminen ei mennyt aivan kaikkien sääntöjen mukaan, ja esimerkiksi Satakunnan Kansassa ja Aamulehdessä onkin kritisoitu sitä, että matkustajat joutuvat kärsijöiksi vuorojen vähentyessä. Uutisten kommenteissa taas on haukuttu Satakunnan Liikennettä uhkapelistä, jolla se yritti kampittaa kilpailijan pois reitiltä vielä vuodeksi, mutta suunnitelma meni pieleen.

Tässä mielessä bussimarkkinan avautuminen käynnistyikin pienellä farssilla, jossa sääntöjen mukaan toiminut Onnibus ja matkustajat joutuivat kärsijöiksi, kun viranomaiset toimivat hitaasti, ja ilmeisesti myös Satakunnan Liikenne uskoi voivansa jatkaa liikennettä yksinoikeudella. Tästä kielisi Onnibusin lausunto, jonka mukaan yhtiö oli varautunut lähes kaikkeen, mutta ei siihen, että se olisikin Tampere-Pori-välin ainoa liikennöitsijä. Onnibus onkin maininnut, että ilman heitä välillä ei liikennöitäisi bussilla enää ollenkaan.

Sikäli tapauksessa on käynyt onni onnettomuudessa, että tämä töpeksintä tapahtui välillä, jossa pikavuoroliikenne on tähänkin asti ollut melko harvaa. Välillä on myös monilla asemilla pysähtyvä junayhteys. Jos sama farssi olisi siirretty vaikkapa Helsinki-Tampere-välille, olisi sotku ollut melkoinen.Yle kertoo, että yhtiö aikoo tulevaisuudessa laajentaa muun muassa Helsinki-Turku-välille.

Onnibus kertoo toiminnastaan tiedotteessaan näin:

"EU-asetuksen ja siihen perustuvan uuden joukkoliikennelain myötä Suomen bussimarkkinat vapautuvat vaiheittain vuosikymmeniä kestäneestä tiukasta sääntelystä, joka on käytännössä estänyt uudet innovaatiot ja kilpailun. Uudessa joukkoliikennelaissa suurten bussiyhtiöiden vanhat sukuoikeudet on muutettu siirtymäajan liikennöintisopimuksiksi, jotka päättyvät vaiheittain vuoteen 2019 mennessä. Onnibus Oy:n tarkoituksena on avata uusia reittejä sitä mukaa, kun ne vapautuvat sääntelystä.

Tampere-Pori-välin siirtymäajan liikennöintisopimus on voimassa vuoden 2011 loppuun ja Onnibus aloittaa liikennöinnin reitillä 1.1.2012. Onnibus Oy:n tavoitteena on luoda Suomen kattava markkinointikonsepti ja luoda Onnibus-brändin ja myyntikanavan alle verkosto alalla jo toimivien liikennöitsijöiden kanssa. Tällä hetkellä on käynnissä neuvottelut halpabussiallianssin luomiseksi usean liikennöitsijän kanssa.

Onnibus Oy:n taustalla on monipuolinen joukkoliikennealan kokemus ja hyvät resurssit. Osakkaina ovat muun muassa KTM Pekka Möttö ja DI Lauri Helke. Mötön johtama perheyhtiö Lauri Möttö Ky on voittanut Tampereen joukkoliikennelautakunnan kilpailuttamaa sopimusliikennettä. [...] Lauri Helke on toiminut VR-Yhtymä Oy:n suunnittelupäällikkönä ja Tampereen kaupungin joukkoliikenneinsinöörinä. Yhtiön hallituksen puheenjohtajana toimii Kati Kivekäs.

Onnibus-konseptissa liikennöidään pikavuorolinja-autoilla suorinta ja nopeinta mahdollista reittiä kaupunkikeskustojen välillä. Paikat hinnoitellaan kysynnän perusteella. Hiljaiset lähdöt ovat erittäin edullisia ja vastaavasti kysytyimmät lähdöt kalliimpia, mutta silti nykyisiä joukkoliikenteen hintoja huomattavasti edullisempia. Pääasiallinen myyntikanava tulee olemaan Internet.

Toisin kuin halpalentoyhtiöillä, halpabussiyhtiön edullisuus ei ensisijaisesti perustu perinteisiä toimijoita pienempiin kuluihin. Halpabussin pääkilpailija ei ole perinteinen kallis ja kiertelevä bussi, vaan yksityisauto. Tämän vuoksi esimerkiksi istumaväljyydestä, asiakaspalvelusta ja reitin suoruudesta ei voida tinkiä. Edullisuuden mahdollistaa hyvä täyttöaste ja Internet pääasiallisena myyntikanavana. Onnibus tarjoaa verkkokaupassa pysyvästi edullisia matkoja alkaen 3 euroa."

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Hei, kattavasti olet selvittänyt ja ansiokkaita huomioita! Oli mukava lukea.