6.3.2012

Näkökulma: Bussissa kuin halpalennolla

Kirjoitus on julkaistu Etelä-Suomen Sanomien näkökulmajuttupaikalla sunnuntaina 4. maaliskuuta 2012.  

Bus, Lahti
Paunun pikavuoro Lahdessa.
Kolmella eurolla kaupungista toiseen, vaikkapa Lahdesta Helsinkiin tai Tampereelle. Miltä kuulostaisi? Tampereen ja Porin välillä on voinut vuodenvaihteesta alkaen reissata halvimmillaan tähän hintaan. Vuodenvaihteessa välillä aloitti liikennöinnin uusi halpabussiyhtiö Onnibus. Yhtiö kertoi tuovansa muualta Euroopasta tutun halpabussiliikennöinnin Suomeen.

Lipun hinta määräytyy matkustusajan ja siten vuoron kysynnän perusteella, ja kolmella eurolla myydään vain pieni osa matkoista. Kalliimmat liput maksavat esimerkiksi 6 tai 9 euroa. Liput myydään verkkokaupassa, aivan kuten halpalentoyhtiöissäkin.

Halpaliikennöitsijä saattoi aloittaa toimintansa, kun uusi joukkoliikennelaki vapauttaa vaiheittain linja-autoliikennettä kilpailulle. Vuosikymmeniä käytössä olleet yksinoikeussopimukset eri vuorojen ajamisesta on muutettu siirtymäajan sopimuksiksi, jotka ovat voimassa eripituisia aikoja. Tampere–Pori-väli vapautui kilpailulle ensimmäisenä.

Vuoteen 2019 mennessä bussiliikenteen pitäisi olla kokonaan vapautunut, kun kaikki vanhat sopimukset ovat päättyneet. Paikallisliikenteessä uuteen malliin siirrytään vuonna 2014.

Linja-autoliikenteen vapautuminen markkinamuotoiseksi on käynnistynyt sekavassa tilassa. Isot bussiyritykset ovat käyneet parhaansa mukaan viivytystaistelua kilpailua vastaan, ja lainsäädännön viilaus on vielä pahasti kesken.

Linja-autoasemapalveluita tarjoava Matkahuolto on toistaiseksi jättänyt Onnibusin pois aikatauluhaustaan. Päätöstä on perusteltu sillä, ettei halpabussiyhtiön vuoroissa voi käyttää esimerkiksi seutulippuja. Myöskään paketteja Matkahuolto ei ole suostunut antamaan Onnibusin kuljetettavaksi. Asia on Kilpailuviraston selvitettävänä.

Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Möttö kertoi torstain Aamulehdessä, että matkustajamäärä Porin ja Tampereen välillä on ollut odotettu. Vuorojen menestystä on voinut edesauttaa se, että välin aiempi liikennöitsijä lopetti samalta väliltä vuoronsa vuodenvaihteessa.

Onko tällainen halpalentoyhtiöitä soveltuvin osin matkiva malli järkevä bussiliikenteessä? Osittain on. Suurin hyöty tästä on niille matkustajille, jotka matkustavat satunnaisesti, ja jotka voivat sovitella matkansa ajankohtaa.

Näin esimerkiksi alennusryhmien ulkopuolella olevat työttömät tai pienipalkkaiset pääsevät halvalla reissuun. Alennusryhmiä halpabussissa ei huomioida, vaan kaikki liput hinnoitellaan kysynnän mukaan.

Halpalentoyhtiön toimintamallia kukaan tuskin sellaisenaan haluaa bussiliikenteeseen. Halpoja lippuja saa vain netistä, mutta koko kansakunta ei vielä verkkokauppoja käytä, eikä tule vielä vuosiin käyttämäänkään.

Työ- ja koulumatkojaan bussilla kulkeville halpayhtiöstä ei ehkä ole paljoa iloa. Vuorot ajetaan kysynnän mukaisina aikoina, yleensä myös suorinta reittiä. Koiviston Auto -konsernista arvioitiin vuodenvaihteessa Ylelle, ettei joustava hinnoittelu sovi bussiliikenteeseen. Se on osittain totta. En esimerkiksi minä tiedä paria viikkoa etukäteen, haluanko lähteä mummolasta kotiin sunnuntai-illan bussilla kello 16:15 vai vasta kello 19:15.

Matkahuollon järjestelmässä on siksi vahvuutensa. Etukäteen ostettu lippu kelpaa kuukauden ajan, yleensä kaikissa autoissa. Jos matkanteko onkin kohtalaisen tyyristä, on se samalla vaivatonta.

Halpabussiyhtiö myy lippuja myös autosta, mutta jos vuoro on myyty netissä täyteen, voi matka päättyä ennen alkamistaan. Perinteisen mallin bussit täyttyvät yleensä vain perjantai- ja sunnuntai-iltaisin.

VR on omalta osaltaan vähentänyt matkanteon joustavuutta, kun kaukoliikenteen lippua ostaessa on aina tiedettävä, millä vuorolla matkustaa. Matka-ajastaan epävarman kannattaa siksi ostaa lippu aina hetkeä ennen junan lähtöä, koska muutoksista lähtöaikaan peritään maksu.

Halpabussiliikenne näyttää joka tapauksessa laajentuvan, ja matkustajat tuntuvat palvelusta pitävän. Perjantaina Onnibus kertoi hakeneensa liikennelupia Helsingin ja Turun ja Helsingin ja Tampereen väliseen liikenteeseen. Jos luvat heltiävät, pääsisi näillä väleillä matkustamaan halvimmillaan kolmella eurolla kesäkuun alusta alkaen.

Nämä reitit eivät tosin käy minkään kaupungin linja-autoasemilla, vaan niille liikennöinti tulee mahdolliseksi vasta vuonna 2014. Jos halpabussit eivät joukkoliikennettä sen huippuvuosien menestykseen palautakaan, on kolmen euron matka kaupungista toiseen henkilöautolle jo kova kilpailija.

Ei kommentteja: