12.7.2012

Wizz Air kokeilee laskuttaa isoista käsimatkatavaroista

Halpalentoyhtiö Wizz Air kertoo uutiskirjeessään, että yhtiö kokeilee uutta tapaa laskuttaa matkustajia käsimatkatavaroista.

Wizzair, Turku
Wizz Airin Airbus Turussa.
Lentoyhtiö kokeilee uutta maksua elokuussa Lontoon ja Puolan Krakovan läheisen Katowicen välisillä lennoilla. Yhtiö on jakanut käsimatkatavarat pieniin ja suuriin, ja vain pieniä matkatavaroita saa kuljettaa koneessa ilman lisämaksua. Pienen käsimatkatavaran raja on 42x32x25 senttiä. Painoraja on edelleen 10 kiloa.

Jos käsimatkatavara on tätä suurempi, siitä joutuu maksamaan 10 euron lisämaksun. Lisämaksusta huolimatta koneeseen saa viedä aina vain yhden käsimatkatavaran jonka maksimikoko on 55x40x20 senttiä, eikä se saa painaa yli kymmentä kiloa.

Wizz Airin mukaan pienen käsimatkatavaran kokoluokkaan menee esimerkiksi kannettavan tietokoneen laukku tai koulureppu, ja se mahtuu edessä olevan istuimen alle. Lentoyhtiö kokeilee siis rahastaa matkustajiaan, jotka käyttävät matkustamokokoisia matkalaukkuja.

Lentoyhtiö perustelee kokeilua sillä, että se kannustaa matkustajia käyttämään pienempiä laukkuja, mikä puolestaa vähentää ruuhkaa lentokoneessa ja nopeuttaa matkustajien siirtymistä koneeseen ja sieltä pois, erityisesti matkustamotiloissa. Wizz Air uskoo, että tämä myös parantaa koneiden pysymistä aikatauluissa.

Kokeilu kestää elokuun loppuun, mutta jos se on onnistunut, lentoyhtiö aikoo laajentaa sitä mahdollisesti kaikille reiteilleen. Wizz Air lentää Suomesta kahta reittiä: Turusta Puolan Gdanskiin ja Unkarin Budapestiin. Itä-Eurooppaan keskittyneellä Wizz Airilla on kaikkiaan yli 200 lentoreittiä.

Muilla suurilla halpalentoyhtiöillä käsimatkatavaroiden kuljettamisesta ei mene lisämaksua. Esimerkiksi Ryanair sallii matkustajalle ilmaiseksi yhden, maksimissaan 55x40x20 senttiä olevan käsimatkatavaran. Norwegianilla kokorajat ovat 55x40x23 senttiä, ja molemmilla painoraja on 10 kiloa. Ruumaan menevästä matkatavarasta halpalentoyhtiöt ovat laskuttaneet matkustajia jo vuosia.

Timo-Pekka Heima, ESS.fi, 10.7.2012

Ei kommentteja: