10.8.2012

Säännöllistä liikennettäkin toivottu: Museojuna veti nostalgiaa kaipaavia

Kirjoitin Etelä-Suomen Sanomiin sunnuntaina 5. elokuuta 2012 jutun Lahden seudun museojunaliikenteestä.

Lahdessa ja Heinolassa oli viikonloppuna tarjolla entisaikojen rautatiemeininkiä, kun Lahdesta Heinolaan liikennöitiin jälleen höyryjunavuoroja. Höyryveturilla vedetty museojuna liikennöi Lahdesta Heinolaan lauantaina ja sunnuntaina kahdesti päivässä.

Old railroad, Lahti
Lahden kolmioraidetta.
- Matkustajia oli hyvin, kaikkein vilkkainta oli lauantaiaamun ensimmäisessä vuorossa, kertoo Lahden Rautatieharrastajat Topparoikka ry:n puheenjohtaja Janne Ridanpää.

Täysinä junat eivät ajaneet, koska matkustajapaikkoja oli varsin paljon, 400 jokaisella vuorolla.

- Sellainen tunne kuitenkin jäi, että väkeä oli junissa viime vuotista enemmän.

Juna matkasi Lahdesta Salpausselän seisakkeelta Lahden rautatieaseman kautta Ahtialaan, jossa juna molempina aamuina pysähtyi puoleksi tunniksi. Asemalla vietettiin höyrymarkkinoita, joissa oli Ridanpään mukaan runsaasti väkeä ja kansanjuhlan tuntua.

Höyrymarkkinoilla saattoi pistäytyä avoimeen asemakahvilaan, ostaa käsitöitä tai tutustua kirpputorin tarjontaan. Paluumatkalla juna piti pitemmän paussin Vierumäen asemalla, jossa vietettiin lauantaina maakunnallista kyläpäivää.

Museojunamatkalla kokeiltiin ensi kertaa myös mahdollisuutta ostaa lippu toisen suunnan matkalle laivaan. Ridanpää kertoo, että yhdistetty juna-laivareissu houkutteli arviolta yli sataa matkailijaa.

Suosituin matkustajaryhmä museojunassa oli tälläkin kerralla lapsiperheet. Moni tuli kuitenkin yksinkin nauttimaan nostalgisesta matkanteosta.

Säännöllistä liikennettä toivottu

Topparoikka järjesti vuorot yhteistyössä Haapamäen Museoveturiyhdistyksen kanssa. Junassa on yleensä ollut ruskeita puuvaunuja, mutta nyt kalustossa oli mukana myös sinisiä teräskorisia vaunuja.

Ne ovat monelle nuorellekin vielä tuttuja VR:n säännöllisesti liikenteestä. Siniset vaunut ovat kuitenkin vähentyneet VR:n vuoroista sitä mukaa, kun VR on hankkinut uutta kalustoa, kuten kaksikerroksisia Intercity-vaunuja.

Heinolassa sunnuntaina ollut Heinolassa Jyrää -ilmaiskonsertti osui samalle viikonlopulle museojunaliikenteen kanssa sattumalta. Muutamat matkustajat ehdottivatkin, että museojunan aikataulut olisi voinut suunnitella konsertin aikatauluja ajatellen.

Yhdistykseltä on toivottu myös säännöllisempää museojunaliikennettä Lahden ja Heinolan välille. Se vaatisi kuitenkin taloudellista varmistusta esimerkiksi huonojen säiden varalta. Ridanpää toteaa, että unelmatilanne olisi, jos liikenteelle olisi tilaaja, joka maksaisi museojunavuoroista.

- Nyt rautatieharrastajat ajavat junia omalla riskillä, eikä toistaiseksi ole tullut tappiota.

Perjantaina höyryveturiin tuli vika, joka saatiin kuitenkin korjattua ennen lauantain liikennettä. Junavuorot veti Tk3-mallinen, Pikku-Jumboksi sanottu höyryveturi. Se jatkoi sunnuntaina Lahdesta matkaansa Hyvinkäälle, jossa veturi osallistuu Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlallisuuksiin ensi viikonloppuna.

Seuraavat höyryveturireissut tehdään Lahdesta Ukko-Pekan vetäminä elokuun lopulla. 25. elokuuta höyryveturilla ajetaan jälleen Heinolaan, ja seuraavana päivänä juna liikennöi Lahdesta Loviisaan.

Lisätietoa tulevista museovuoroista on yhdistyksen sivuilla. 

Timo-Pekka Heima, ESS.fi, 5.8.2012

Ei kommentteja: